Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi Aut 2007

Ikke videreutviklet nok?

Nye Nissan X-Trail er større, oppleves som mer påkostet og har mye bedre komfort enn forgjengeren.

Sist oppdatert

Kombinasjonen dieselmotor og automatgir er ikke veldig vanlig i kompakt-SUV-segmentet, der biler som Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander står som sterke konkurrenter. Nissan X-Trail byr i tillegg på god innvendig plass og fin komfort.

X-Trail har ikke helt fått den fornyelsen vi trodde den skulle få, dette gjelder også kjøreegenskapene. Den er bedre og mer komfortabel, men konkurrentene er jo så veldig gode. Med diesel og automatgir er den en behagelig totalpakke, og det uten at prisen blir voldsomt skremmende.

Kjøreegenskaper:

Nissan X-Trail er blitt en del større i forhold til første generasjon. Dette merkes også på kjøreegenskapene - den er mer komfortabel, samtidig som den også føles stor og kantete. Spesielt svingevillig er den ikke; den er blant de minst lekne kompakt-SUV-ene. Og den krenger en del. Men samtidig er den stabil og trygg, og trives veldig godt ved normal kjøring. Firehjulstrekk gir jo også fordeler for stabilitet og framkommelighet.

Motor:

Den 150 hk og 320 Nm sterke toliteren er i testbilen paret med en sekstrinnsautomat. Dette gir en sterk, men ikke spesielt morsom pakke. Girkassen sjalter pent og logisk, men gjør også at Nissan X-Trail blir en del tregere. Men komforten er god, og kombinasjonen diesel+automat er sjelden i kompakt-SUV-segmentet. Det høres for øvrig at motoren drikker diesel, men den grove stemmen er ikke plagsom. Husk bare at når du kombinerer toliteren med automatgir, går maks hengervekt ned fra 2000 til lave 1350 kg.

Ytelser:

X-Trails 150-hesters dieselmotor er en behagelig sterk motor, men koblet til en automatkasse gjør den ikke bilen til noen sprintvinner. 0-100 km/t skal ta 12,5 sekunder, men i mellomregisteret - som jo er viktigere i det daglige - kommer motoren mer til sin rett. Likevel, er det rå kraftopplevelse du er ute etter, bør du velge en annen kombinasjon.

Eksteriør:

Det er kanskje ikke så lett å se at X-Trail er ny - men det er den. Ifølge Nissan ville nemlig ikke X-Trail-kundene forandre på noen ting, og derfor ble det en forsiktig evolusjon i stedet for en revolusjon. Spør du oss, er dette litt feigt, og kjedelig. Men den ser jo ryddig ut.

Interiør:

Nissan X-Trail er blitt 17 centimeter lengre i forhold til forgjengeren, og det meste av dette er kommet innvendig plass til gode. Særlig bagasjerommet er større enn før, og kan nå kalles akseptabelt for vanlig bruk. Den har et logisk førermiljø - nå er instrumentene tilbake foran føreren også. Det er veldig mye hardplast i bilen, noe som gir en robust følelse.

Komfort:

Den aller største forskjellen mellom den gamle og den nye Nissan X-Trail, finner vi på komfortsiden. Støynivået er bedre enn før - og bedre enn en del konkurrenter - og understellet har også et behagelig oppsett. Dette gjør at bilen kan kjøres ganske radig på dårlige veier, uten at det blir ubehagelig. Interiøret er også ganske så komfortabelt; det er godt med plass, og detaljer som bakseterygg som kan justeres er bra.

Sikkerhet:

Nissan X-Trail ble testet i EuroNCAP-testen høsten 2007. Den fikk noe skuffende fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne. Testrapporten påpeker spesielt at førerens nakke blir bøyd for mye bakover ved frontkollisjon, og at knær og lår er utsatt for kontakt med dashbordet. I sidekollisjon får bilen full poengscore. Beskyttelse av barn belønnes med fire av fem stjerner, mens beskyttelse av fotgjengere gir to av fire stjerner.

Pris/utstyr:

En kompakt-SUV med kombinasjonen diesel og automat er sjeldent. Og det er kostbart. I Nissan X-Trail-tilfellet koster automatgiret 50 000 kroner ekstra (økt CO2-utslipp og dermed økte avgifter står for det aller meste av dette), og prisen ender dermed på 436 200 kroner. Sammenliknet med andre diesel+automat-konkurrenter er dette rimelig, men fortsatt bør manuellkasse - eller toliters bensinmotor og trinnløs automatgirkasse - vurderes sterkt. Utstyrsvariantene virker fornuftige, og X-Trail er jo en stor bil. Men om du ikke trenger automatgir, bør du nok ta en kikk på noen av de nærmeste konkurrentene også.

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også