Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft

Man skal jobbe hardt for å kombinere kraft, eleganse og komfort på en like god måte som Mercedes har klart med sin CL63 AMG.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kruttsterk V8-motor

+ Herlig lydbilde

+ Komfortabel

+ Eksklusiv

+ Rommelig til coupé å være

+ Fine kjøreegenskaper

+ Kjapp automat

+ Vakker inni og utenpå

- Enebolig-prislappen

- Ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP

- Du må like å fylle bensin, ofte!

Mercedes CL63 AMG er alle coupeers mor. En ekstrem V8-er uten pustehjelp som pumper ut 525 hester, meget gode kjøreegenskaper og luksus uten sidestykke sørger for en helt spesiell bilopplevelse.

Konkurrenter er det ikke mange av i dette segmentet. Men de fleste prestisjemerkene har modeller som konkurrerer om samme kundegruppe - som for eksempel BMW M6 coupé, Bentley Continental GT og til dels Aston Martin DB9.

Mercedes CL63 AMG er ikke en bil man forelsker seg i kun på grunn av den enorme motorkraften - selv om den i seg selv er unnskyldning nok. Denne bilen har komfort, eleganse og fine kjøreegenskaper, alt pakket inn i et lekkert skall. Kan det da bli bedre bak rattet?

Kjøreegenskaper

Mercedes CL er fra grunnen av først og fremst en komfortabel bil. AMG-utgaven er selvsagt vesentlig mer sportslig satt opp, uten å kunne kalles kompromissløs - faktisk er det imponerende hvor mye fjæringskomfort som er ivaretatt. Bilens tyngde gjør at den neppe blir noe banemonster, men det har heller aldri vært meningen. Veigrepet er vanvittig, styringen presis og understellet perfekt satt opp. Kan man ønske seg noe særlig mer i en versting-cruiser? Det måtte i så fall bli en ørliten slankekur.

Motor

Ut ifra emblemet på hekken, er det nærliggende å tro at det er snakk om en 6,3-liters motor. Det stemmer ikke helt, for Mercedes har - på grunn av nostalgi - valgt å kalle den CL63 til tross for at det egentlig befinner seg en 6,2-liter under panseret. Men hvem bryr seg? Den pumper ut 525 hester og 630 Nm - uten pustehjelp! Dette er et beist av en motor som vi etter hvert har stiftet bekjentskap med i flere Mercedes-modeller. Draget i kraftpakken er selvfølgelig helt vanvittig hele veien mot rødmerkingen; man får en merkelig følelse av at den yter utrolige krefter uten å anstrenge seg. Også lydbildet den gir fra seg er spektakulært; det går fra grov brumming på lave turtall til eksplosive smell og sinte brøl lenger oppover i registeret.

Ytelser

CL63 AMG er en tung bil, men det hindrer den ikke i å by på enorme fartsressurser. Bilen bykser av gårde til hundre på 4,6 (!) sekunder, og den herlige akselerasjonen bare fortsetter oppover hele veien. Det er skremmende hvor fort man befinner seg i "miste-lappen-land", og det hele er så komfortabelt at man blir ganske så fartsblind.

Girkassen, en automatisk variant med sju trinn, er justerbar alt etter hva slags modus du ønsker å kjøre bilen i. Den er kjapp i vekslingene, og kan i stor grad overstyres manuelt.

Eksteriør

Lekker, grom eller vakker - hva skal man si? En CL er i utgangspunktet en pen og velproporsjonert bil, men skifter på mange måter litt karakter i AMG-utførelse. Fortsatt vakker og velproporsjonert, men samtidig barsk og aggressiv med sine breie hjul, doble potter på hver side og en hel del andre typiske AMG-detaljer. Oppmerksomheten du får ved å brumme rundt i denne bilen er det i hvert fall ingenting å si på, for dette er en bil man legger merke til uansett om man er bilinteressert eller ikke.

Interiør

På innsiden er det lagt mer vekt på eksklusivitet og komfort enn på sportslighet. Materialvalgene er selvsagt av ypperste klasse; blant annet har testbilen skinn både på dashbordet, og alle lister og deksler er i karbon. Vår bil har ekstrautstyr for nesten 240 000 kroner montert, men allerede som standard er CL63 AMG en velutstyrt bil.

Setene er blant de aller beste man kan plante stussen sin i - her sitter man som en konge enten man er på vei hjem fra jobb i kø, eller sluker svinger med tung høyrefot. Det er selvfølgelig en rekke innstillingsmuligheter å velge mellom, så det å finne en perfekt sittestilling er ikke veldig krevende. Til å være en coupé er CL63 AMG dessuten ganske så rommelig; to voksne kan uten problemer sitte komfortabelt i baksetene på lengre turer.

Komfort

Det er ikke lett å finne et mer komfortabelt sted å være enn i en CL63 AMG, til tross for at bilen er som en versting å regne. Man sitter som en konge i alle de fire setene, kupeen er støysvak og fjæringen akkurat som den burde være.

Sikkerhet

Vi bruker som kjent EuroNCAP som referanse når vi snakker om kollisjonssikkerhet. Ettersom CL ikke er testet der, vil vi ikke gi full score på dette punktet. Men det skal nevnes at bilen har alt tenkelig sikkerhetsutstyr og litt til, og det kan også plusses på nattsyn-system for sikrere kjøring i mørket. CL63 AMG har dessuten et meget godt fungerende ESP-system, og det skulle da bare mangle, med 525 hester på bakhjulene.

Pris/utstyr

Har du to og en halv million til overs? Ja, det er helt sant, den koster faktisk 2,4 millioner, før du plusser på ekstra snadder. Testbilen var som nevnt fullspekket med tilleggsutstyr, og landet derfor på 2 640 900 kroner - omtrent like mye som en middels enebolig litt utenfor Oslo. Det positive er at Mercedes generelt sett har god annenhåndsverdi, og at AMG-modeller på sikt kan bli ettertraktede bruktbiler. Drivstofforbruket er neppe interessant for en potensiell kjøper, men bare for å ha sagt det: Det oppgitte tallet på 1,49 liter per mil på blandet kjøring øker hurtig med mindre du er i kraftig nedoverbakke og nettopp har rundet 80 år.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi lander på en veldig sterk femmer for Mercedes CL63 AMG. Bilen har klare svakheter på økonomifronten, men potensielle kjøpere bryr seg trolig ikke veldig mye om det. Denne bilen har alt en eksklusiv monstercruiser skal ha, og da spiller det liten rolle at prislappen bikker 2,5 millioner eller at den fort drikker et par liter på mila. Ville vi pantsatt huset for en slik en? Nei, men vi kunne gjerne levd på vann og brød.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz CL
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning