Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den

Komfort, sport og praktiske egenskaper i en og samme småbilpakke?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Sportslig

+ Særdeles artig småbilpakke til god pris

- Kunne vært noe bedre støydempet

Mazda 2 konkurrerer i segmentet for småbiler, trinnet mellom minibilene og kompaktklassen. Her er det ikke flust med folkeutgaver som evner å sjarmere eller underholde, om man da ser bort fra biler som Mini eller Fiat 500. 2-modellen har ikke det samme særpreget som disse to, men ypper seg helt klart i sjiktet bak. Mer tradisjonelle konkurrenter er Toyota Yaris, Peugeot 207, Opel Corsa og Suzuki Swift. Av disse har de to siste sjarmert oss mest tidligere.

Småbiler er ikke det vi først og fremst kaster oss over, men Mazda 2 i sportsdrakt evnet å sjarmere oss. Med denne bilen viser Mazda at de ikke bare snakker tull når de messer om sin "zoom zoom".

Kjøreegenskaper:

Mazda 2 er en relativt lett bil med sine 1035 kilo, og det viser seg igjen i kjøreegenskapene. Ikke nok med at 2 takler de fleste typer ujevnheter overbevisende, gjennom et godt avstemt understell og chassis - den fikser i tillegg aktiv og inspirert kjøring. Vi mener det skal godt gjøres å tangere Mazda i denne klassen.

Motor:

Mazda har god erfaring med å lage friske motorer, og 1,5-literen i vår toppmodell Sport er intet unntak. Her er det ingen turbo eller kompressor, men derimot en normalaspirert sak som leverer fra seg 103 hestekrefter ved 6000 omdreininger. Kraftkurven er nokså lineær til turtallet passerer 4000; da inntrer en følelse av at det skjer noe ekstra. Her låter det også illsint firesylinder, med en gange som er karakteristisk Mazda-rå.

Ytelser:

Dreiemomentet i 1,5-literen er ikke all verden, med sine 137 Nm v/4000, så det må gires og jages for å få ut kreftene. Gassresponsen er imidlertid utmerket, og den samme vurderingen får girkassa: fem tette trinn i en fast og fin kasse av typisk Mazda-merke. Her er det lett å bli inspirert. 1,5-literen har akkurat samme utveksling som de mindre 2-motorene (1,3 liter, 75 og 86 hk) , uten at det blir stressende. Fordelen er at den kjører relativt enkelt fra en konkurrent som Renault Clio 1,2 turbo, noe våre måledata viser klart.

Eksteriør:

Mazda 2 er åpenbart blitt en del av klanen, gjennom sin typiske familielikhet med resten av Mazda-flåten. Fronten er aggressiv til småbil å være, og 2 viser seg generelt sett som en attraktiv bil utseendemessig. Om vi skal trekke for noe, må det bli at hekken framstår som litt for avrundet og pregløs, men uten at dette gir noen stor anmerkning. Sideskjørt, minivinge og frontspoiler med kurvelys gjør sitt til at sportsutgaven i denne testen ser det lille hakket friskere ut enn normalen.

Interiør:

Her er det lett å trives - i hvert fall for en som trives i sportslige landskap. Mazda 2 har det friske og sportslige interiøret som preger dagens Mazda-modeller, bare med den forskjellen at det er i miniatyr. I toppmodellen denne testen handler om, er et par fine seter foran med på å dra opplevelsen i positiv retning. God støtte oppe og nede, men med trekk for litt kort sittepute. I baksetet er plassen omtrent slik den bør være, men passasjerene bak bør altså ikke være altfor lange i beina. Bagasjerommet på 289 liter er helt OK i denne klassen.

Komfort:

Vi hadde forutanelser om at Mazda 2 Sport ville være en stumpete bil, men det måtte vi bite i oss; småtassen slukte unna det som var i veibanen - om det var humper eller trikkeskinner. Under kjøring kunne bedre støydemping ha gjort komforten enda bedre. En konkurrent som Renault Clio viste seg bedre, etter at vi sammenholdt måletallene for støy. Men: En delvis årsak til dette, var at 2 rullet på vesentlig lavere dekkprofil enn Renaulten - som i sin tur gir mer veistøy.

Sikkerhet:

Nye Mazda 2 er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. I 2004 fikk den forrige utgaven fire stjerner for førerbeskyttelse, tre stjerner for beskyttelse av barn og to for fotgjenger. Vi tipper at Mazda har gjort sitt for å sikre at 2 blir den andre Mazdaen i historien til å få fem stjerner. Mazda 5 var først i 2005. ESP er standard, samtidig som 2 har seks kollisjonsputer, nødbremsassistanse og forhåndsstramming/belastningshemming av beltene foran.

Pris/utstyr:

Sportsutgaven av Mazda 2 koster fra 207 900 kroner. På vår testmodell var det ikke lagt på noe ekstra, og vi savnet heller ingenting vesentlig. Dermed er konklusjonen relativt enkel: Her får man mye for pengene, siden du ikke trenger å gå bananas i noen utstyrsliste for å bli fornøyd. Enkleste utgave av 2 er langt mindre fresh enn bilen vi har testet her, og koster fra 159 900 kroner med 1,3-liters motor på 75 hestekrefter. Den utgaven vil vi se nærmere på om kort tid.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Da vi kjørte den forrige utgaven av Mazda 2, i 2004, var vi strenge i vår vurdering. Bilen framsto som en kjip trausting. Gamle fordommer forsvant imidlertid som det velkjente dugget da vi fikk den første kontakten med nye 2 på norsk jord. Den virker gjennomarbeidet og solid, og er både komfortabel og morsom å kjøre. Rett og slett en småbil for gutta også, i tillegg til at den vil kunne tilfredsstille de aller, aller fleste andre.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: 15 kule småbiler Se flere saker fra: Test: Mazda 2
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag