Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium

Nye Mondeo leverer kjøreegenskaper, plass og godfølelse i premiumklasse – i hvert fall nesten.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper på topp i klassen

+ Fin dieselmotor

+ Spennende design

+ God komfort

- Uvisst verditap

- Ikke kollisjonstestet enda

Nye Ford Mondeo skal kjempe om kundene i den typiske familieklassen, der de mest typiske konkurrentene er Volkswagen Passat, Toyota Avensis, Honda Accord og Opel Vectra. Felles for disse bilene er at alle tilbyr praktiske egenskaper til en oppnåelig pris pris.

Ford Mondeo har siden den kom vært en favoritt. Ikke minst på grunn av bilens herlige egenskaper på veien, men også nytten den gjør som praktisk familiebil. Heldigvis er den gode arven videreført i den nye modellen, i tillegg til at bilen har fått et mer påkostet preg. Dermed føles Mondeo litt "premium-light", et dekkende utrykk for en bil som gir deg godfølelse til en overkommelig penge.

Kjøreegenskaper

Det hele startet med Focus, som forbløffet publikum med sine sportslige og gode kjøreegenskaper. Forrige Mondeo dro god nytte av dette når den kom i 2001, og det hele toppes nå i den nye modellen. Det finnes tre innstillingsmuligheter på understellet, Comfort, Normal og Sport. Uansett hvilket trinn du velger, kjører bilen svært underholdende, sikkert og uanstrengt. Balansen er meget god, styringen presis og understellet er med på notene til en hver tid. Det beste av alt er at det ikke går særlig på bekostning av den gode komforten, faktisk heller ikke i Sport-funksjon - der bilen vikelig gir deg et smil om munnen.

Motor

Under panseret på Mondeo finner vi en 140-hesters toliters dieselmotor med common-rail teknologi. Maks dreiemoment (320 Nm) kommer for fullt ved 1 750 omdr./min, og økes til 340 i en såkalt midlertidig overboost-modus. Denne motoren er ikke den mest stillegående i klassen, men gir til gjengjeld Mondeo tilstrekkelige ytelser i praksis. Spesielt oppe i fart trekker motoren bra, og med mindre du velger sjettegir i 70 km/t, finnes det nok kraftoverskudd til trygge og effektive forbikjøringer.

Ytelser

Mondeo hamler opp med de andre i klassen på akselerasjonsøvelser, men sliter litt på et viktig punkt. Bilen føles nemlig veldig høyt giret, noe som gjør at den blir liggende langt etter både Passat 2,0 TDI og Avensis 2,0 D-4D fra 50-100 km/t både i femte- og i sjettegir. Hvis man som sjåfør er flittig til å bruke girspaken får man sjelden noen annen følelse av å ratte en kjapp og lettbeint bil, for i tredjegir drar Mondeo godt fra de to overnevnte. De som på en annen side velger diesel for å kunne ha bra med moment uten å måtte gire ned til en hver tid, vil nok bli litt skuffet.

Eksteriør

Ved første øyekast var ikke nye Mondeo noe glansbilde sett i forhold til konkurrentene. Etter hvert som testperioden nærmet seg slutten forandret inntrykket seg radikalt til det positive. Dynamiske og sporty linjer sørger for at bilen skiller seg ut i mengden i større grad enn tidligere, og det er tydelig at datterselskapet Jaguar har bidratt med eksteriørdetaljer. Vår bil hadde Titanium X-pakken (ekstrautstyr), som bidrar ytterligere til å forsterke det sportslige preget.

Interiør

Det er trivelig bak rattet i nye Mondeo, bilen gir en god følelse. Setene er meget gode, og gir akkurat så mye støtte som er nødvendig for at de skal matche bilens underholdende kjøreegenskaper. Designutformingen på dashbordet er ny. Vi synes designen fungerer bra, men blir ikke like klok på midtkonsollens form. Funksjonelt er det uansett, det samme gjelder bilens skjerm der man styrer blant annet navigasjon og klima. Ellers er Mondeo fortsatt blant de beste når det gjelder plass både i baksetene og bagasjerommet, et særdeles viktig argument i familiebil-klassen der Mondeo kjemper i toppen.

Komfort

Til tross for sine potente egenskaper på veien, er Mondeo overraskende komfortabel og kompakt. Det justerbare chassiset sørger for en behagelig fjæringskomfort, som forsterkes av de gode setene i delskinn. Målingene våre viser at Mondeo ikke er den aller mest støysvake i klassen, men under kjøring er denne støyen noe vi ikke legger spesielt merke til - verken fra motor, hjul eller vind. Selv ikke på humpete grusvei klarer bilen å gi fra seg noe dårlig inntrykk hva angår komfort.

Sikkerhet

Mondeo er ingen ren suksesshistorie når det er snakk om sikkerhet. Verken i 2001 eller i 2002 klarte modellen å få full pott i EuroNCAPs kollisjonstest. Den nye Mondeo er fortsatt ikke kjørt i samme test, men vi har grunn til å tro at alt annet enn fem stjerner vil være en skuffelse for den populære familiebilen. Ford har utstyrt Mondeo med det meste av sikkerhetsutstyr som ESP, EBA (elektronisk nødbremsassistent), EBD (elektronisk bremsekraftfordeler) og blokkeringsfrie bremser. Ellers har bilen både dekktrykkssensorer og adaptive frontlykter (kurvelys). Både kollisjonsputer og kollisjonsgardiner er selvsagt standard på alle utstyrsvarianter.

Pris/utstyr

Vår testbil var en 140-hesters variant med utstyrspakken Titanium X. Denne har en startpris på 356 000 kroner, der det meste av "nødvendig" utstyr er inkludert. Ønsker du deg en Passat med tilsvarende sportspakke koster den fra 394 460 kroner, noe som gjør Mondeo til et meget godt kjøp sett i forhold til bilens egenskaper. Annenhåndsverdien på nye Mondeo er vanskelig å si for mye om, men generelt sett har Ford ikke vært blant de som har holdt seg best i pris. Etter forrige Focus og Mondeo kom på markedet bedret dette seg noe, så vi håper den positive trenden fortsetter med nye Mondeo. Bilen gir i hvert fall inntrykk av å være en godt sammenskrudd.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mondeo har helt siden forrige modell ble lansert i 2001, vært kjøremesteren i klassen. Den nye modellen befester denne posisjonen. Den nye Mondeo har dessuten enda mer eleganse å by på enn før, og tar innpå enkelte av aktørene i premiumklassen (Audi og Volvo). Mondeo setter på mange måter en ny standard i sitt praktiske segment - vi tar oss friheten til å døpe den Mondeo-klassen.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford Mondeo
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag