Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus

Bilprodusentene vil surfe på den grønne bølgen. Men resultatet er fortsatt opp til deg.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Praktisk karosseri

+ God plass

+ Hyggelig forbruk

+ Fine veiegenskaper

- Ingen sparegevinst av betydning

- Traust utseende

- Noe motorlyd

- Bare femtrinns girkasse

Ford Focus Econetic er et nytt forsøk på å lage vanlige biler litt mer miljøvennlige, og siden gjøre et veldig stort poeng av dette i markedskommunikasjonen. Ikke ulikt VWs Bluemotion-strategi. Hos Ford har man bedret aerodynamikken, satt på litt smalere dekk og fylt girkassen med lettløpsolje. Det er ikke akkurat slik at verden rystes i sine teknologiske grunnvoller.

Glem forsøket på å smi billig mynt på et halvhjertet miljøstunt. Det er din gassfot som avgjør. For øvrig er Ford Focus en av de bedre stasjonsvognene i mellomkassen.

Kjøreegenskaper

Miljøprofil eller ikke, ingen kan komme bort fra at Ford Focus er blant de aller skarpeste knivene i melloklasseskuffen når det kommer til kjøreglede. Econetic-modellen gjør ikke skam på modellnavnet og er presis, sikker og underholdende. Mer kan vi ikke forvente av en stasjonsvogn i smør-og-brød-klassen.

Motor

Det er den velkjente 1,6-liters dieselen som gjør tjeneste i Ford Focus, en maskin vi blant annet finner hos Volvo, Mazda og Peugeot. Det går relativt pent, men det beste trekket er den jevne gassresponsen fra lave turtall. På høye turtall blir det mye diesellyd. Girkassen har bare fem trinn, og relativt lang utveksling gjør at du må skifte en del mellom 4. og 5. gir.

Ytelser

Du får omtrent det du kan forvente, ut fra bil- og motorstørrelse. Bilen føles relativt kjapp i forbikjøringer, og underveis i normal trafikk har du ingen problemer, selv med litt last eller flere personer om bord. Grunnet langt 5. gir, bør du basere deg på 3. eller 4. gir hvis det haster å få opp farta.

Eksteriør

Ford Focus er ikke akkurat blant bilene som får nakkehårene til å stritte i normalutførelse. Stasjonsvognen virker litt mer adstadig enn kombiversjonen, og det er først og fremst i fronten at faceliften synes. Den er mer vellykket enn midtlivsoppgraderinger flest, men det tar liksom ikke helt av.

Interiør

Det er lite å utsette på plassforholdene, tatt i betraktning at bilen koster rundt 250 000 kroner. Grei familiebilplass i kupeen og et rommelig bagasjerom. Det blir imidlertid noe litt Ford-trist over design og fargevalg, selv om kvaliteten på kunststoff i dashbord er helt på høyden. Kvaliteten virker ok.

Komfort

På tross av sine presise veiegenskaper, har Ford Focus klart å beholde en akseptabel fjæringskomfort. Den er litt stram på små ujevnheter, men veldig fin på noe større slag og dumper. Det mest merkbare støymomentet kommer fra motoren i hastigheter under 70-80 km/t, vindstøy er godt dempet, mens veistøy som vanlig ikke er noe problem på piggfri vinterdekk.

Sikkerhet

Ford Focus ble kjørt gjennom EuroNCAP-testen i 2004, og selv om årets modell er en facelift, har resultatene fortsatt relevans. Bilen fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for et sterkt karosseri og god sidekollisjonsbeskyttelse. Sikkerhetsutstyret holder god standard for klassen og ESP er standard.

Pris/utstyr

Ford Focus Econetic koster rett i overkant av 250 000 kroner (januar 2008), som er en ganske normal pris for en bil av denne typen. Utstyrsnivået er fornuftig, uten å imponere. Avstanden i forbruk og CO2-utslipp til en vanlig Focus med samme motor er minimal: 0,43 kontra 0,48 l/mil, og 115 g/km mot 127 g/km. God bruktbilverdi og lave drivstoffkostnader er et pluss uansett.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi kjørte Ford Focus Econetic under høyst varierende forhold, og brukte - avhengig av kjørestil og -forhold - mellom 0,42 og 0,9 l/mil. Det er selvfølgelig fint at bilprodusentene lapper på eksisterende produkter for å gjøre dem mer miljøvennlige. Men det må mer dyptgripende teknologiske grep til enn de vi ser i Econetic, skal det oppnås noen vesentlig forskjell. Og enn så lenge er det helt opp til deg og din kjørestil hvor effektivt resultatet blir. Mens vi venter, kan vi fastslå at Ford Focus fortsatt er en av de mest tiltalende stasjonsvognene rundt 250 000 kroner.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Du kan gjøre et bruktbilkupp Se flere saker fra: Test: Ford Focus
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning