Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt

Ford C-Max Flexifuel byr på ekte kjøreglede samtidig som den tar miljømessige hensyn.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Miljøvennlig

+ Gode plassløsninger

- Lite standardutstyr

- For høyt giret

- Litt kjedelig design

Ford C-Max er en flerbruksbil bygget på samme plattform som storselgeren Focus. C-Max skal konkurrere med biler som Volkswagen Touran, Opel Zafira, Toyota Verso og Renault Scenic. C-Max kan tilby noe de fleste andre i klassen i skrivende stund ikke kan - nemlig en miljøvennlig E85-motor som helst vil ha sprit på tanken.

Ford C-Max Flexifuel viser at den innehar mange av de praktiske egenskapene vi forventer at en flerbruksbil som dette skal ha. Bilen kjører svært godt, har bra med plass og gir mye bil for pengene. På en annen side virker den lite påkostet innvendig, samt at den har en miljøvennlig motor som ikke klarer å følge opp bilens gode kjøreegenskaper.

Kjøreegenskaper

I likhet med både Mondeo og Focus kjører C-Max veldig godt. Bilen virker lettbeint og kompakt, og byr på til dels underholdende egenskaper - spesielt når den blir satt under press. Balansen i bilen er meget bra, styringen presis og understellet ganske stramt satt opp. Når ESP-systemet er deaktivert, kan man faktisk oppleve at hekken kommer ut ved harde nedbremsinger, litt skummelt for folk som ikke er oppmerksomme på dette. Men stort sett oppfører bilen seg eksemplarisk, og finner ikke på noe tull med mindre den blir kraftig provosert.

Motor

Motoren er en firesylindret flexifuel-motor på 1,8 liter og 125 hester. Det spesielle med denne motoren er at den går på Etanol-drivstoffet E85, en blanding av biofuel (85 %) og bensin (15 %). Dette vil si at CO²-utslippene synker med rundt 75 %, samtidig som motoren oppfører seg helt likt som en tradisjonell bensinmotor. Det må sies at bunndraget i denne motoren ikke er av det store, og siden den er høyt giret i tillegg må man tyne motoren på turtall hvis man ønsker bra med kraft disponibelt. Til sammenligning gir en dieselmotor et vesentlig høyere dreiemoment fra bunnen av, og passer i praksis bedre til denne typen bil.

Ytelser

Med sine 125 hester og 165 Nm blir aldri C-Max Flexifuel noe spesielt sprek bil. En motor med bedre bunndrag og en litt jevnere effektkurve er kanskje å foretrekke i en flerbruksbil som ofte er proppfull av både under og bagasje, men dette er den foreløpig eneste flexifuel-varianten. I praksis må motoren jages på høyt turtall for at man skal få bra med krefter ut av den, dette gjelder også med forbikjøringer. Spurten til hundre er unnagjort på 10,8 sekunder, et absolutt akseptabelt tall - men det er dessverre i mellomregisteret det skorter litt mye på dreiemoment.

Eksteriør

C-Max er en forholdsvis ordinær bil når det snakk om utvendig design. Den har en klassisk MPV-form, men bærer også preg av å være nært beslektet med den vanlige Focus-modellen. Det er lite oppsiktsvekkende med bilens utseende, enkelte vil kanskje hevde den blir vel anonym i sammenligningen med konkurrentene.

Interiør

Det ordinære utseendet videreføres inne i bilen. Funksjonaliteten og oversikten er meget bra, men det er lite nyskapende ved designen. Setene er flate og ganske kjedelige, og står ikke i stil med de underholdende kjøreegenskapene bilen byr på. Ellers er førermiljøet fint, og den høyt plasserte girspaken gjør kjørestillingen komfortabel for overkroppen. C-Max er en rommelig bil sett i forhold til sine utvendige mål, og separate seter skaper praktiske løsninger for familier som skal på tur.

Komfort

Ford C-Max er ikke bilen du velger hvis komfort står høyest på ønskelista. Bilen klarer seg bra, men fjæringskomforten blir som forventet ikke av de beste med et såpass stramt understell. Setene er det heller ikke spesielt høy klasse over, til det er sitteputen for flat og hard. Støy er ikke noe tema i C-Max Flexifuel med mindre du jager bilen på høyt turtall. Motoren er ganske stillegående, og bilen virker ellers godt sammenskrudd og isolert.

Sikkerhet

EuroNCAP testet Ford C-Max da den ble lansert i 2003, resultatet var ikke helt på topp. Fire av fem stjerner holder ikke mål for å holde følge med de fleste av konkurrentene, i hvert fall når man tenker på at den tekniske tvillingen Focus har fått full pott. C-Max har et bra nivå med sikkerhetsutstyr, og i motsetning til før har den nå ESP som standard. Kollisjonsputer, sidekollisjonsputer, ISOFIX-løsning for barneseter og sikkerhetssystemet IPS er også standardutstyr på C-Max.

Pris/utstyr

Det skal lønne seg å velge grønt. Staten trekker fra 10 000 kroner på avgiftene ved kjøp av biler som går på E85. Ford har bestemt seg for å gjøre det samme, så til sammen tilsvarer dette 20 000 kroner i "avslag". Prisen lander derfor på 270 400 kroner pluss eventuelt ekstrautstyr, omtrent det samme som du må ut med for en 109-hesters dieselvariant. Flexifuel-biler har et forbruk ca 30 % høyere enn vanlige biler, men siden pumpeprisen på E85 fast ligger på 8,59 kroner per liter, jevner dette seg ut. C-Max er ikke noe godt utstyrt som standard, så basisprisen stiger fort hvis du ønsker deg en middels eller godt utstyrt bil.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er du glad i å kjøre bil og i tillegg har familiære behov å ta hensyn til, er Ford C-Max et godt alternativ. Hvis du derimot er på jakt etter god komfort og en følelse av eksklusivitet, finnes det andre konkurrenter som er bedre alternativer. Skal du først ha en C-Max er nok ikke Flexifuel det beste motoralternativet - med mindre en miljøvennlig tankegang veier høyere enn følelser og kjøreglede. Det å "trekke" fra 20 000 kroner på prisen er en god tanke, men det spørs om det er nok for Ola Nordmann til å velge en forholdsvis lite arbeidsvillig flexifuel-motor foran en turbodiesel.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford C-Max
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag