Test: Citroën C5 2.0 HDi

Gammel, men god

C5 begynner å dra på årene, men den har fortsatt kvaliteter som står seg i dag.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Rommelig

+ Flott dieselmotor

+ God pris

- Begynner å dra på årene

- Tradisjonelt dårlig annenhåndsverdi

Citroën C5 er fortsatt verdt å kikke på om du skal ha en rommelig og komfortabel familiebil. Med sterk dieselmotor og automatgir har den også komfortabelt kraftoverskudd. Typiske konkurrenter til C5 er Ford Mondeo, Renault Laguna, Peugeot 407 og Opel Vectra.

Selv om det merkes at konstruksjonen er blitt en del år, er det få i denne klassen som kan hamle opp med C5-komforten. Plassmessig er den også i øvre divisjon. Bilen er riktignok ikke morsom, men som familiebil gjør den en svært god jobb.

Kjøreegenskaper

C5 er ikke ment å være noen sportslig bil, men en ordentlig langturskrysser der komforten står i fokus. Citroën holder fortsatt fast ved det hydrauliske fjæringssystemet, som automatisk tilpasser seg kjørestil og underlag. Resultatet er en bil som takler større ujevnheter svært bra - en må til langt dyrere biler for å finne tilsvarende komfort. Brå ujevnheter er den mindre glad i; understellet rekker ikke å justere seg kjapt nok til å takle vaskebrett. Men alt i alt er den en behagelig skyss. Bilen er også stabil og lettkjørt, og selv om den er stor, er den lett å ha med å gjøre.

Motor

Den to liter store PSA-dieselmotoren på 138 hk og 320 Nm kjenner vi godt fra før - den finnes også i en rekke andre biler. Motoren er imponerende støysvak, den har pen gange, og drar jevnt og godt over hele registeret. C5 er relativt tung, så med automatgir har du ikke voldsomt med kraft til overs. Men det fungerer veldig fint - og det kombineres med et behagelig forbruk; testbilen skal drikke 0,71 liter på mila. Velger du seks manuelle gir i stedet, reduseres forbruket til 0,6 l/mil.

Ytelser

Dieselmotoren setter fin fart på C5, og den har en fin kraftutvikling, men noen racerbil er den jo ikke. Automatgiret tar også sitt av kreftene. Likevel virker girkassen godt tilpasset motoren, så det blir et behagelig skyv uten nykking og napping. 0-100-sprinten skal ta 11,3 sekunder, men med sekstrinns manuellkasse tar det 9,8.

Eksteriør

C5 ble lansert i 2001, og arvtakeren er ikke langt unna. Den ser jo ikke spesielt spennende ut, og høye vinduskarmer og den lange snuta gjør bilen uoversiktlig. Parkeringssensorer er en god ting.

Interiør

Her er det god plass både foran, bak og i bagasjerommet. Selv om noen kaller omgivelsene kjedelige, er det oversiktlig og ryddig, og svært enkelt å bruke. I vår påkostede SX-testbil har du også veldig mye utstyr å hygge deg med. Dessuten virker den godt sammensatt.

Komfort

C5 er svært komfortabel, selv om oppførselen på brå ujevnheter trekker noe ned. En sitter godt, selv om setene er mer komfortable enn fastholdende sportslige. Det er stille og behagelig i bilen, selv på grov asfalt. Og motoren hører en lite til.

Sikkerhet

C5 har sju kollisjonsputer, ESP og annet som skal være på plass. I tillegg kan du få den med AFIL - systemet som varsler om du er i ferd med å kjøre ut av kjørebanen din uten å blinke - og xenonlamper som svinger med rattet. Parkeringssensorer foran og bak er også tilgjengelig. C5 fikk fem EuroNCAP-stjerner for voksen-beskyttelse, tre stjerner for beskyttelse av barn, men bare en stjerne for fotgjenger-sammenstøt.

Pris/utstyr

C5 gir mye bil for pengene, både hva størrelse, komfort og utstyr angår. Vår fullstappede testbil koster 417 600 kr, men du for nesten de samme ytelsene om du velger en C5 med 1,6-liters dieselmotor. Denne begynner på 303 600 kr. Vi anbefaler å velge den mer påkostede SX-varianten - her får du med mye utstyr for rundt 16 000 kr ekstra, blant annet klimaanlegg med to soner, cruisekontroll, el-vinduer bak, parkeringssensorer og en del annet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om C5 er en del år gammel, og Citroën har begynt å vise de første smakebitene på hvordan arvtakeren blir, har den mye å by på. Spesielt når det gjelder kombinasjonen av plass og komfort, er det få som har noe å stille opp med. Når den i tillegg leveres med fine motorer, og du kan få den med mye utstyr uten at det koster all verden, er den fortsatt verdt en kikk. Men om du har noen sportslige ambisjoner, er det bare å styre unna - dette er ikke moro.

Vår karakter

Se flere saker fra: Citroën Se flere saker fra: Test: Citroën C5
Utseendet er ikke alt...

Test: Citroën DS5 2,0 HDi aut., 2012

Utseendet er ikke alt...
Veil. pris: 424900

Det nærmeste du kommer Petters Solbergs WRC-racer

Test: Citroën DS3 Racing 2011

Det nærmeste du kommer Petters Solbergs WRC-racer
Veil. pris: 459900

20 kroner for full tank

Langtest: 1100 km i Citroën C-Zero, 2011

20 kroner for full tank
Veil. pris: 240150

Kompakt fransk flirt

TEST CITROËN DS4 2,0 HDI 163 2011

Kompakt fransk flirt
Veil. pris: 365900

Godt alternativ til Golf

Test: Citroën C4 1,6 HDi 110 hk Exclusive, 2011-modell

Godt alternativ til Golf
Veil. pris: 249900

Seriøs fransk Mini-utfordrer

Test: Citroën DS3 DSport THP 150

Seriøs fransk Mini-utfordrer
Veil. pris: 315600

Mye for pengene

Test: Citroën DS3 HDi 90 Dstyle, 2010

Mye for pengene
Veil. pris: 201900

Stor utsikt fra liten bil

Test: Citroën C3 HDi 70, 2010

Stor utsikt fra liten bil
Veil. pris: 179900

Tøff småbil med stor utsikt

Test: Citroën C3 VTi 95, 2010

Tøff småbil med stor utsikt
Veil. pris: 201900

Stor, fleksibel og rimelig

Test: Citroën Berlingo Multispace 1,6 HDI 90, 2008

Stor, fleksibel og rimelig
Veil. pris: 222900

Familiebil på rimelig vis

Test: Citroën C3 Picasso 1,6 HDi 2009-modell

Familiebil på rimelig vis
Bedagelig familie-krysser

Test: Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDi

Bedagelig familie-krysser
Klassens mest komfortable

Test: Citroën C4 1,6 HDi EMG 2009

Klassens mest komfortable
Veil. pris: 249900

På første klasse

Test: Citroën C4 1,6 HDi, 2008

På første klasse
Veil. pris: 257900

Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Behagelig bedagelig

Test: Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell

Behagelig bedagelig
Super-komfort fra Citroën

Langtest: 6000 km med Citroën C5 Tourer 2,0 HDi

Super-komfort fra Citroën
Gammel, men god

Test: Citroën C5 2.0 HDi

Gammel, men god
Endelig full klaff

Test: Citroën C5 2,7 HDI Exclusive

Endelig full klaff
Veil. pris: 635000

Fransk finesse

Test: Citroën C6 2,7 HDi

Fransk finesse
Kostbar komfort

Test: Citroën C-Crosser 2,2 HDi

Kostbar komfort
Vin på skogen

Test: Citroën C6 3,0 V6

Vin på skogen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning