Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi

Citroën C4 har ikke fått den helt store oppmerksomheten i Norge. Kanskje fortjener den bedre?

Publisert Oppdatert

C4 opererer i et av det norske bilmarkedets største segmenter, nemlig kompaktklassen. Her er den i et bikkjeslagsmål med volumselgere som VW Golf, Toyota Auris/Corolla, Peugeot 307, Ford Focus og Opel Astra. Ved utgangen av august var det registrert 1 059 biler så langt i år, eller 3,4 prosent av salget i klassen, som regjeres av VW og Toyota. I denne klassen har C4 et visst særpreg, og den er først og fremst for den som er på jakt etter en komfortabel kompaktbil.

Citroën vil trolig aldri bli noen volumselger her i landet med C4. En grunn er utseendet, som vekker høyst ulike reaksjoner. Vel på plass i førersetet, er det imidlertid en god kjøreopplevelse som venter i vår testutgave - dersom man ikke har sportslige ambisjoner.

Kjøreegenskaper

Mangelen på sportslige fibrer er påtakelig i vår testutgave. Den er satt opp for komfortable, og ikke altfor lange, turer, og til nettopp det formålet gjør den en ypperlig jobb. Understellet tar seg av ujevnheter på nærmest programmessig Citroën-vis, og veien skal bli veldig dårlig og humpete før det går særlig ut over komforten. I tråd med dette det komfortable preget, er styringen dessverre også i litt vel følelsesløs etter vår smak. Når det oppstår kritiske situasjoner, har denne C4-en også en hang til å ville understyre. Noe som i og for seg er trygt nok, gitt bilens karakter ellers, men underholdende blir kjøreturen aldri.

Motor

Den 1,6 liter store bensinmotoren yter 110 hestekrefter ved 5 800 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 146 Nm ved 4 000 omdreininger. Vi har kjørt den samme motoren med manuelt gir tidligere, og mener fortsatt at det er å foretrekke. Årsaken er at automatkassa sliter med å få ut det beste av motoren. I verste fall bommer girkassa helt, slik at det ikke skjer noen ting. Sportsknappen, merket "S", bedrer situasjonen noe, men endrer ikke vurderingen: Denne kombinasjonen egner seg best for sedat og rolig kjøring.

Ytelser

Motoren gir ikke mer kraft enn den må sammen med automatkassa, men fungerer greit så lenge den ikke presses. Det blir vel mye turtallsmas dersom man trenger kraft til en forbikjøring. Vår anbefaling ville ideelt sett ha vært en kombinasjon av Citroëns fine 1,6 HDI-motor og automatgir. Dessverre er det ikke mulig å få et slikt tilvalg.

Eksteriør

C4 har et særpreget design og framstår som en elegant kompaktklassebil. Mest reaksjoner vekker hekkdesignet, som skiller seg tydelig fra de fleste av dagens konkurrenter. Vi synes også her at det er morsomt at Citroën skiller seg ut. Til forskjell fra coupé-utgaven, har ikke femdørsmodellen den noe upraktiske karosserilinja tvers over bakruta. Det gir normal sikt bakover, som er en klar fordel både ved rygging og normal kjøring.

Interiør

Det er lett å trives i C4-kupeen. Førerplassen har en fin utforming, og det er relativt enkelt å finne seg godt til rette bak rattet. Både seter og interiørdetaljer i dørene er i velour. Det ser fint ut, men har begrenset varighet ved mangelfullt vedlikehold. Plassen i baksetet er på nivå med konkurrentene, likeså bagasjerommet - som normalt rommer 320 liter. Med bakseteryggen nedfelt, er tallet 1023 liter.

Komfort

Sidestøtten i setene er tilstrekkelig både oppe og nede, særlig siden dette er en bil som ikke oppfordrer spesielt til aktiv kjøring. Fjæringen er myk og behagelig, og sørger for komfortable kjøreegenskaper. Det opplevde støynivået i kupeen, er lavt. Kun ved hardt gasspådrag blir motorstøyen betraktelig.

Sikkerhet

C4 kom fra kollisjonstesten hos EuroNCAP med godt resultat - fem stjerner for passasjerbeskyttelse. Testen for barneseter ga fire stjerner, mens fotgjengertesten endte med tre. C4 har dessuten ABS-bremser med bremseassistanse og mulighet for varsel ved ufrivillig kryssing av veistripene (AFIL). Seks airbags er standard. Med utstyrsnivået "Pack" på testbilen følger dessuten svingbare xenonlys og parkeringshjelp foran og bak.

Pris/utstyr

Vår testutgave, som altså er den eneste som leveres med automatgir, koster fra 262 900 kroner. I daglig drift, på kortere turer, blir den i tørsteste laget. Billigste bensinutgave, 1,4 liter, koster snaue 205 000 kroner. Billigste diesel koster omtrent det samme som bensinmotoren, men vi skulle altså gjerne ha sett denne i kombinasjon med automatgir - også på grunn av drivstofføkonomi.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

C4 kommer i to utgaver - en coupé med tre dører og femdørsvarianten denne testen handler om. Førstnevnte er den klart mest ungdommelige, men heller ikke denne kommer per dags dato i noen spesielt sportslig versjon. Automatgiralternativet gir avstressende kjøring, men vi ville uansett ha valgt bort dette til fordel for turbodieselmotoren (1,6 liter og 110 hestekrefter) med manuelt gir. Vi mener den totalt sett er et bedre kjøp til omtrent samme pris, men skulle altså gjerne ha sett den i kombinasjon med automatgir.

Vår karakter

Se flere saker fra: Citroën Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Citroën C4
Utseendet er ikke alt...

Test: Citroën DS5 2,0 HDi aut., 2012

Utseendet er ikke alt...
Veil. pris: 424900

Det nærmeste du kommer Petters Solbergs WRC-racer

Test: Citroën DS3 Racing 2011

Det nærmeste du kommer Petters Solbergs WRC-racer
Veil. pris: 459900

20 kroner for full tank

Langtest: 1100 km i Citroën C-Zero, 2011

20 kroner for full tank
Veil. pris: 240150

Kompakt fransk flirt

TEST CITROËN DS4 2,0 HDI 163 2011

Kompakt fransk flirt
Veil. pris: 365900

Godt alternativ til Golf

Test: Citroën C4 1,6 HDi 110 hk Exclusive, 2011-modell

Godt alternativ til Golf
Veil. pris: 249900

Seriøs fransk Mini-utfordrer

Test: Citroën DS3 DSport THP 150

Seriøs fransk Mini-utfordrer
Veil. pris: 315600

Mye for pengene

Test: Citroën DS3 HDi 90 Dstyle, 2010

Mye for pengene
Veil. pris: 201900

Stor utsikt fra liten bil

Test: Citroën C3 HDi 70, 2010

Stor utsikt fra liten bil
Veil. pris: 179900

Tøff småbil med stor utsikt

Test: Citroën C3 VTi 95, 2010

Tøff småbil med stor utsikt
Veil. pris: 201900

Stor, fleksibel og rimelig

Test: Citroën Berlingo Multispace 1,6 HDI 90, 2008

Stor, fleksibel og rimelig
Veil. pris: 222900

Familiebil på rimelig vis

Test: Citroën C3 Picasso 1,6 HDi 2009-modell

Familiebil på rimelig vis
Bedagelig familie-krysser

Test: Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDi

Bedagelig familie-krysser
Klassens mest komfortable

Test: Citroën C4 1,6 HDi EMG 2009

Klassens mest komfortable
Veil. pris: 249900

På første klasse

Test: Citroën C4 1,6 HDi, 2008

På første klasse
Veil. pris: 257900

Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Behagelig bedagelig

Test: Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell

Behagelig bedagelig
Super-komfort fra Citroën

Langtest: 6000 km med Citroën C5 Tourer 2,0 HDi

Super-komfort fra Citroën
Gammel, men god

Test: Citroën C5 2.0 HDi

Gammel, men god
Endelig full klaff

Test: Citroën C5 2,7 HDI Exclusive

Endelig full klaff
Veil. pris: 635000

Fransk finesse

Test: Citroën C6 2,7 HDi

Fransk finesse
Kostbar komfort

Test: Citroën C-Crosser 2,2 HDi

Kostbar komfort
Vin på skogen

Test: Citroën C6 3,0 V6

Vin på skogen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning