Test: BMW X5 3,0d

Høyreist kjøreglede

BMW X5 er tilbake i ny drakt. Vi aner en ny Bogstadveien- og Nesøya-favoritt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fin drivlinje

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Pene ytelser

+ God komfort

- Dyr i innkjøp og drift

- Litt for lik forgjengeren kanskje?

Svære, dyre og forholdsvis kjappe firehjulstrekkere er biler nordmenn har tatt tett til sitt bryst. Forrige generasjon X5 er intet sjeldent syn på norske veier til tross for en stiv prislapp. I konkurranse med Audi Q7, Mercedes ML, Range Rover Sport og Porsche Cayenne får BMW X5 et tøft marked å bryne seg på. Likevel skulle det ikke forundre oss om også nye X5 blir et hyppig syn i det norske trafikkbildet.

En SUV på nesten 2,2 tonn som kjører bra uten at komforten er over alle hauger, er et imponerende stykke arbeid. Kjøremessig er den helt på toppen i klassen, mens den på noen områder har bittelitt å gå på mot de beste. Synd at prisen for å kunne kalle seg X5-eier er såpass stiv, selv om vi ikke tror dette legger noen demper på kjøpelysten.

Kjøreegenskaper

Fellesnevneren for de fleste BMW-eiere er at de liker å kjøre bil. Selv om du aldri vil få den samme kontante og dynamiske opplevelsen i en stor firehjulstrekker som eksempelvis i en 5-serie, klarer BMW X5 seg overraskende bra. Styringen er presis, understellet akkurat passe stramt og egenskapene forutsigbare. Ved tøff behandling på svingete veier, oppfører X5 seg eksemplarisk, og grenser til det underholdende hvis du er av typen som liker å provosere litt.

Motor

BMW kan dette med motorer, noe de igjen beviser med den velkjente turbodieselen med tre liters slagvolum. 235 hester og 520 Nm føles ikke spesielt voldsomt i den tunge X5'en, men produserer mer enn nok guffe til å gi bilen gode prestasjoner. Som andre barske dieselseksere har motoren en jevn og fin gange, jevn dreiemomentkurve og er lettkjørt som bare det. Automatkassen er av de bedre på markedet, og fører ikke til noe lengsel etter å sjalte selv.

Ytelser

I praksis har man aldri følelsen av at motoren gir BMW X5 noe oppsiktsvekkende prestasjoner. Man har bare følelsen av å kjøre en litt over middels rask prestisjebil, men blir nok lurt av komfort og bakkeklaring. Med sine 8,3 sekunder til hundre er den 2 180 kilo tunge bilen faktisk vesentlig raskere enn Audi Q7 med tilsvarende effekt, og dessuten noen skarve tiendeler raskere enn Mercedes ML 320 CDI.

Raske girskift sørger for at man til en hver tid har bra med moment tilgjengelig, og i forbikjøringshastigheter har man sjelden behov for mer "pulver" enn det BMW X5 3,0d har å by på.

Eksteriør

Om ikke forandringene fra forrige X5 akkurat er kontroversielle, mener de fleste vi spurte i testperioden at forandringen er vellykket. Vi synes kanskje BMW kunne gitt designerne litt mer spillerom, for likheten med forgjengeren er vel stor.

Fronten har fått slankere og mer aggressive frontlykter, mens lyktene bak har blitt strukket litt i høyden kontra forrige modell. Dessuten har eksospottene lekkert blitt ført helt ut til siden på hver side av bilen, ikke så midtstilt som tidligere.

Interiør

Det er en hyggelig opplevelse å befinne seg bak rattet i nye BMW X5. Det er få detaljer som skiller den nevneverdig fra de andre konsernmodellene, samtidig som følelsen av å sitte i en påkostet premiumbil absolutt er tilstede. De store design-krumspringene finner man ikke. Her er det enkle, ryddige linjer pakket inn i godt materialvalg. I stedet for imitert treverk som enkelte konkurrenter pøser på med, fungerer børstet aluminium og svart skinn svært så bra i BMW.

Plassmessig stiller nye X5 sterkere enn før. Baksetene kan uten problemer huse tre voksne på tur, mens vår testbil også var utstyrt med en tredje seterad for to ekstra passasjerer. Med disse to setene slått ned, vil både barnevogner, handleposer og det meste annet skl enkelt inn i det rommelige bagasjerommet.

Komfort

Selv om BMW retter seg mot kjøreglade mennesker, som verdsetter svingegenskaper vel så høyt som komfort, er X5 et komfortabelt bekjentskap. Komfort-setene foran, som forøvrig koster 22 300 kroner ekstra, er et kapittel for seg. Enten turen er kort eller lang, vil man finne godstillingen med det samme. Fjæringskomforten er, til tross for bilens gode kjøreegenskaper, ikke ødelagt, og X5 er kanskje mer komfortabel enn vi forestilte oss på forhånd. Med Sport-knappen aktivert derimot, stives bilen betraktelig opp og dreper litt av komforten. Til gjengjeld svinger det da skikkelig av kjøreegenskapene. De brede dekkene på testbilen skapte en smule støy på dårlig dekke. Vindsus hørte vi lite til.

Sikkerhet

BMW X5 er etter all sannsynlighet blant de sikreste bilene i sin klasse. Forgjengeren ble etter forsøk nummer to tildelt fem av fem mulige stjerner for kollisjonsbeskyttelse. Det er liten grunn til at sikkerheten har blitt noe dårligere på nye X5. Bilen har alt av moderne sikkerhetsutstyr montert, blant annet kollisjonsputer, beltestrammere og beltekraftsbegrensere. BMW's velfungerende DTC-system er også på plass, samt at et head-up-display som sørger for at sjåføren har øynene rettet på kjørebanen samtidig som han kan lese av bilens faktiske hastighet. Det skal riktignok nevnes at dette systemet koster 14 800 kroner ekstra.

Pris/utstyr

Inngangsbilletten for å kunne skryte på seg eierskap av en ny X5 er 899 700 kroner. Dette er overhodet ikke horribelt sett i forhold til konkurrentene. Både Audi Q7 og en tilsvarende motorisert Mercedes ML er dyrere. Men det er når man begynner å krysse av for godsaker på ekstrautstyrslista kronene derimot begynner å rulle. Riktignok får man et inntrykk av å sitte i en godt over middels utstyrt bil, men at lista inneholder utstyr for over 300 000 kroner er vanskelig å svelge. På en annen side holder bilen seg generelt veldig godt i pris, og er derfor ikke det mest ufornuftige du kan kjøpe med tanke på annenhåndsverdi.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Kjøreegenskapene, motoren, plassen, komforten, sikkerheten og det aller meste annet er helt i toppen i premuim-SUV klassen. Selv om den også ser bra ut, skulle vi ønsket oss litt mer særpreg. På tross av at bilen koster mindre enn de argeste konkurrentene som basismodell, blir BMW X5 fort et rådyrt bekjentskap når den er utstyrt som fortjent.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW X5
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag