Test: BMW 318d

Nok er nok

BMW 318d har 122 diesel-hester, kan det være noe moro da?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Fin komfort

+ God totaløkonomi

+ Sikkerhet

- Fremkommelighet på vinterføre

- Ikke familiebil-plass

Dagens BMW 3-serie kom på markedet i 2005, og kjemper om tetposisjonen i klassen for kompakte premiumbiler. Sterkeste utfordrer blir helt klart den nye Audi A4, mens Alfa Romeo 159 og Volvo S40 er outsidere. Mercedes C-klasse blir for dyr, i alle fall i forhold til den 318d vi har kjørt.

Sportslige veiegenskaper og forbløffende god komfort gjør BMW 318d attraktiv. Så sant du ikke heter Speedy Gonzales, vil motoreffekten oppleves som tilstrekkelig. Men noen utpreget familiebil er 3-serie sedan ikke.

Kjøreegenskaper:

BMW kan sine ting når det gjelder å få til en sportslig kjørefølelse, kombinert med en passende dose trygghet. BMW 318d har fin styrefølelse og en nøytral, til lett overstyrt karakter. På tørr vei kan du kose deg langt inn i bøteregisteret, men blir det vått eller glatt, skal det ikke så mye til før dieselmomentet lokker med seg hekken på tur. Da trer elektronikken støttende til, og den kan slås av i to trinn. Helt perfekt for den aktive sjåfør.

Motor:

BMW's to-liter diesel kommer i flere varianter, og i BMW 318d er det en laveffekt-affære med 122 hk som gjør jobben. Motoren er noe så sjelden som en turtallsvillig diesel, og går pent helt opp mot 4500 o/m. Under 16-1700 o/m har den noe mer vibrasjoner enn de beste konkurrentene, men trekker fint også fra lave turtall. Girkassen har seks trinn, der 6. gir har en ren motorveiutveksling. I vår bil var girbevegelsene kantete og lite smidige.

Ytelser:

Prestasjonene til 318d setter ingen rekorder, men du har aldri følelsen av å mangle krefter selv ved småfrisk kjøring. Girutvekslingen er litt lenger enn man er vant med på sekstrinns dieselbiler, så 3. gir holder ganske langt opp i fart. Også 4. gir er et fint forbikjøringsgir, mens 6. gir blir for langt til å gi effekt så lenge du holder deg innen norske hastighetsbestemmelser.

Eksteriør:

BMW 3-serie er en bil vi aldri blir helt kloke på. Fra noen vinkler ser den tøff og aggressiv ut, fra andre litt puslete med linjer og former som bryter. Den er også avhengig av passende farge, felger og ikke altfor små hjul. Vår svarte 318d er en av de bedre vi har sett.

Interiør:

Helt siden den første 3-serie kom på markedet, har den vært en av de mest førerorienterte bilene med baksete. Det har heldigvis ikke forandret seg det minste i den nåværende modellen, og med sportssetene (ekstra) i stoff har du det helt fortreffelig bak rattet. Baksetet er imidlertid bare akkurat stort nok med normalpersoner foran og bak, heller ikke bagasjerommet er det familiebilstandard over.

Komfort:

BMW 318d har en nesten perfekt balanse mellom fast kontroll og myk ettergivenhet i fjæringsoppsettet. Men det er ikke bare den smidige kjørefølelsen som bringer fram smilet. Det gjør også et meget veldempet hjuloppheng som nesten ikke gir lyd fra seg, samt en stillegående motor og moderat hjulstøy.

Sikkerhet:

BMW 3-serie ble testet i EuroNCAP i 2005 med svært godt resultat. Bilen oppnådde nær toppscore i både front- og sidekollisjon. Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen er dårlig og ga kun en av fire stjerner. Sikkerhetsutstyret er bra, og ESP-systemet opptrer meget balansert.

Pris/utstyr:

BMW 318d har en hyggelig inngangspris på rundt 320 000 kroner, men som så ofte med tyske prestisjemerker er det ingen kunst å legge på 40-50 000 kroner i utstyr for å få viktige "kjekt-å-ha" innretninger. Det er heller ingen dum ide med tanke på et fremtidig salg, siden en riktig utstyrt bil er mer lettsolgt enn en ribbet. Dagens 3-serie er uansett en populær bruktbil, og i 318d-versjon med et fornuftig kostnadsbilde.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

BMW 318d er en bil du umiddelbart trives bak rattet på. I særdeleshet om du er glad i å kjøre bil. Den er selvfølgelig ikke like rask som storebror 320d, men akselerasjon og motorstyrke oppleves som tilstrekkelig. Det er ingen bil for den aktive storfamilien rent plassmessig, men komforten imponerer. En "billig" BMW som ikke føles slik.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning