Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW

BMW lykkes bra med å gi 120i et attraktivt utseende, og minst like tiltalende er kabrioletversjonen blitt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreglad

+ Turtallsvillig motor

+ Flotte materialvalg

- Trangt baksete

- Dyrt ekstrautstyr

BMW 120i kabriolet trer ikke akkurat inn i noe volumsegment, og vil trolig i første rekke møte konkurranse fra Audis nye A3-kabriolet og den åpne Minien. Drøye 400 000 kroner koster den minste bensinversjonen, 120i, før du har begynt å tenke stort på hva slags utstyr du trenger. Det er stivt nok for en bil på denne størrelsen, men også kabrioleten har det beste av 1-Serien i behold.

Kjøreegenskaper

1-Serie kabriolet har en vektfordeling på omtrent 50/50, og oppfører seg ikke merkbart annerledes enn coupéversjonen. Bilen har den utpregede BMW-balansen, godt hjulpet av M Sport-fjæring. Men siden bilen ikke har mer enn tilstrekkelig motorkraft, blir den ikke så overstyrbar som mer sportslige modeller. 120i-utgaven er mest en cruiser, som til tross for størrelsen har den tunge og solide kjørefølelsen. Mye av årsaken er at minsten veier over 1,5 tonn, uten at det går direkte ut over kjøredynamikken.

Motor

170 hestekrefter i en BMW høres ikke voldsomt ut, og i 120i-tilfellet er fordommen lik praksis. Men firesylinderen gjør like fullt en helt anstendig jobb med å sette fart på bilen. Motoren har sin styrke i de høyere turtallsleiene, med makseffekt ved 6700 omdreininger, og egentlig trengs det ikke noe mer i en bil av denne typen. Turtallsviljen erstatter noe av savnet etter noe større under panseret (vi har testet 1-Serie med alle motoralternativer opp til 135i). Girkassa er sedvanlig presis og godt tilpasset.

Ytelser

Kabrioleten gjør unna de første 100 kilometerne på 8,4 sekunder - et høyst akseptabelt tall. Ved riktig bruk av girene framstår motoren som frisk, mens den i motsatt fall virker en smule sløv. Typisk forbikjøringsturtall finnes i tredje og til dels fjerde gir.

Eksteriør

Hekkpartiet står for den utseendemessige nyvinningen på coupé- og kabrioletmodellene av 1-Serie, siden baklyktene og formen har sin egen profil sammenliknet med vanlige 1-Serieutgaver. Kabrioleten leveres kun, så vidt vi har fått opplyst, med elektronisk stofftak. Forvandlingen til toppløs skjer raskt og greit.

Interiør

Innvendig er det få andre forskjeller enn kabrioletknappen å spore i forhold til øvrige 1-Seriebiler. Ergonomien er BMW-typisk god, selv om interiøret framstår som krympet sett i forhold til større modeller. Plassen til fører og passasjer foran er absolutt godkjent, men baksetet er best egnet for barn - eller tyngre bagasje som ikke blafrer i vinden. Bagasjerommet på 260 liter er nok til en fornuftig pakket helgetur for to.

Komfort

Støy- og vinddrag er vesentlige faktorer når man kjøper kabriolet - så også med BMW 1-Serie. Med taket på oppleves kupeen som vesentlig mer bråkete enn kombi- eller coupéversjonen, men det er likevel ikke noe problem å holde en samtale gående med den bedre halvdelen under kjøring. Med tak og vinduer nede kommer tidvis turbulensen som er så typisk for fireseterskabrioleter. Ulempen fjernes med vindskjerm når bilen kjøres som "toseter". Testbilen var utstyrt med sportsseter som gir god støtte i alle retninger. Varmeapparatet leverte tilfredsstillende blås til norsk vårvær med solfri himmel.

Sikkerhet

Med full pott i EuroNCAPs kollisjonstest i 2004 viste BMW 1-Serie kombi seg som en trygg bil. Verken coupeen eller kabrioleten er testet foreløpig. Av sikkerhetsutstyr skilter kabrioleten med ESP (som BMW kaller DTC), seks airbags og aktive beltestrammere. Ønsker du ISOFIX-fester for barnesete, må du betale ekstra for det.

Pris/utstyr

BMW 120i koster fra 404 400 kroner i kabrioletversjon, omtrent halvparten av den råeste versjonen - med 306 hestekrefter. Når både Dynamic-, Comfort- og Advantage-utstyrspakker er lagt til (M Sport-fjæring følger med her), samt skinn, navigasjon og en rekke mer eller mindre viktige kosmetikkpunkter, får vår testbil en prislapp på 517 540 kroner. Det er stivt, BMW-vanen tro, men til gjengjeld er det heller ikke så mye vi savner. Billigste alternativ, 118 i, koster fra 332 700 kroner, mens toppmodellen 135 i starter på 840 400 kroner.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

BMW beviser at liten og relativt nett kabriolet ikke nødvendigvis betyr tilsvarende pris. Vi noterer at testbilen er godt utstyrt, men synes likevel at prislappen på over en halv million kroner er i overkant drøy. De typiske BMW-egenskapene vi setter pris på, er imidlertid på plass. Utover prislapp og begrenset plass til folk og bagasje, er det derfor ikke stort annet negativt å innvende. En stødig firer.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning