Test: Audi S3 2,0 TFSI Quattro 2007

Sofistikert råskap

Med 265 turbohester har Audi S3 en iboende råskap som gir et kjøresug av de sjeldne.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig turbokraft over et bredt register

+ Firerlyden

+ Vasse kjøreegenskaper

+ Komforten inntakt

- At den bare koster 329 000 på andre siden av grensa...

- Litt anonym

Nye Audi S3 skal konkurrere i et segment med flere sterke utfordrere. De aller fleste kommer fra eget konsern, men få byr på en så god blanding av kjøreglede og komfort som kompaktraceren S3.

Audi S3 fremstår som en særdeles vellykket og underholdende bil. Faktisk så god at både TT 3,2 Quattro og Golf R32 burde se seg veldig godt over skulderen. Dessuten er S3 billigere, og gir en enda heftigere smak av råskap en de to konkurrentene.

Kjøreegenskaper

Audi S3 er bygget på samme plattform som VW Golf GTI. Den har som kjent svært så gode kjøreegenskaper å by på, men i S3 har Audis ingeniører tøyet strikken ganske mye lenger.

Bilen ligger på veien som om den skulle gått på skinner, takket være heftig understell og et trygt firehjulstrekksystem. Haldex-koblingen er kjent for å gi mye tendenser til understyring, siden forhjulene praktisk talt må få slipp for at bakhjulene skal slå inn. Men understyring er ikke noe eksisterende problem i S3, og med litt makt og tung gassfot kan hekken fort bli med på leken.

Motor

GTI-opphavet med 200 hester har allerede en høyt lovpriset motor, kåret til "årets motor" to år på rad. Denne utgaven med 265 hester beviser enda sterkere hva direkte bensininnsprøytning og turboteknikk kan gjøre. Motoren har blitt forsterket og tunet på de fleste områder, og resultatet er imponerende. Hva sier du til 350 Nm hele veien mellom 2 500-5 000 omdreininger i minuttet? Dessuten får du med en herlig firerknurring på kjøpet, som kiler godt i ørene allerede på tomgang.

Ytelser

Med høyere turbotrykk vil man automatisk forvente seg mer ketchupeffekt i motoren, men nei. Ved maksimal akselerasjon kan man merke at turbotrykket bygges opp allerede ved under 2 000 omdreininger. Fullt moment kommer ved 2 500 og varer helt til 5 000.

Kombinasjonen av lyd og drag er så pirrende at jeg nesten blir litt bekymret på vegne av de som skal kjøre S3 på veier i Norge. Bilen vil og vil og det krever sin styrke ikke å la det stå til. Sprinten til hundre er unnagjort på friske 5,7 sekunder, mens toppfarten i tysk stil er strupet ved 250 km/t.

Eksteriør

Audi S3 har allerede rukket å skape blest rundt sitt nye utseende. Mange mener en kjøremaskin med 265 hester hadde fortjent mer gutsing på designfronten, for forskjellene fra en litt sprek A3 med S-line er ikke voldsomt store.

Andre mener S3 skal være nettopp det den er, en diskré og lekker kjøremaskin du helst skal være kjenner for å avsløre.

Interiør

Mitt testeksemplar er utstyrt med sportsratt og skikkelige bøtteseter. Setene er ekstrautstyr kjøpere med kjøreambisjoner absolutt burde ta med i betraktningen. Det omsluker kroppen helt opp til skuldrene og tillater minimalt med sideforskyvning.

Ellers er resten av interiøret stilfullt og sportslig som vi kjenner fra andre Audi-modeller, og det kreves en helt spesiell kresenhet hvis man ikke skal trives bak rattet. Det flate underpartiet på rattet har nok ingen kjøregevinst, men bidrar til en spesiell atmosfære i bilen.

Komfort

Audi S3 har ikke fått de samme justerbare demperne som TT, men likevel har Audi laget et fantastisk oppsett på bilen. Det fremstår som fast, men på ingen måte ukomfortabelt. At en kompaktbil med 18" hjul ruller såpass avstemt over ujevnheter i veibanen, er like imponerende som at den holder avsindige svinghastigheter.

Sikkerhet

I EuroNCAPs kollisjonstest av Audi A3 i 2003, ble fire av fem stjerner oppnådd for sikkerheten til passasjerene i bilen. Modellen fikk skryt for en sterk og stabil cockpit, men hadde litt høye skader på nedre del av føreren. På fotgjengersikkerhet fikk den kun tildelt én av fire mulige stjerner, som ikke er noe godt resultat for en såpass liten bil.

Ellers har Audi S3 bra med sikkerhetsutstyr montert, som innebærer et godt ESP-program.

Pris/utstyr

Med en innstegspris på 679 200 kroner vil nok ikke S3 bli noe folkevogn på norske skilter. På en annen side koster til sammenligning en TT 3,2 Quattro fra 719 800 kroner, mens du må bla opp 675 230 kroner for en Golf R32. Spesielt sistnevnte kjennes ganske mye mindre leken og kjørevillig i praksis.

Det er bra med utstyr med i denne pakken, men som sagt burde du overveie bøttesetene hvis du er av den kjøreglade typen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi S3 er definitivt riktig adresse for de virkelig kjøresugne. Bilen leverer herlig sofistikert råskap i form av vasse, men komfortable kjøreegenskaper, og en fantastisk teknologibombe av en turbomotor. Bilen er også svært lettkjørt og trygg, noe som resulterer i at man omtrent må ha sett seg blind på TTs former for å velge denne foran S3.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Vi har testet sportsbilen du drømmer om Se flere saker fra: Test: Audi A3
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag