Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden

Det største minuset med Audi A6 Allroad er at den burde ha vært tilgjengelig for flere.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Dekker de fleste bilbehov

+ Kraftfull turbodiesel

- I dyreste laget

- Lite basisutstyr

Audi A6 Allroad definerte sin egen klasse da den først kom i 1999. Den siste utgaven er best i den lille klassen.

Audi A6 Allroad er en schizofren bil. Den har stort sett alt du kan ønske deg av en familiebil, rent bortsett fra at den tross alt ikke er noen terrengbil - til tross for sitt SUV-aktige utseende. Klareste konkurrent, er Volvos ferske XC70. Øvrige som likner, er Subaru Outback og Alfa Romeo 159 Q4, men henvender seg i pris og image til et annet publikum.

Kjøreegenskaper:

Men med tre centimeter forskjell fra høyeste til laveste bakkeklaring, som kan stilles inn individuelt, banker A6 Allroad sin nærmeste konkurrent Volvo XC70 på allsidighet.

Systemet fungerer ved at luftfjæringen elektronisk kan justeres i fem forskjellige nivå - fra motorvei- til lett terrengoppsett. A6 Allroad føles gedigen på veien.

Motor:

Turbodieselmotoren på 2,7 liter utvikler 180 hestekrefter på sitt beste, som er allerede ved 3300 omdreininger. Dreiemomentet på 380 Nm er tilgjengelig allerede fra 1400 omdreininger. Det gir et kraftoverskudd som gjør at savnet av en større motor sjelden er der, selv om effektkurven bikker relativt raskt av etter maksytelsen. Kombinert med Tiptronic-girkassa, er 2,7-literen en meget harmonisk kraftkilde.

Ytelser:

Audi A6 Allroad er en tung bil med sine nær 1900 kilo å dra på, men vekten blir aldri noe problem så lenge motoren får jobbe innen det beste momentområdet fra 1400 til 3300 omdreininger. Automatkassa er ikke lynrask, men gjør en høyst tilfredsstillende jobb likevel. Forbikjøringer går greit. Manuell overstyring av girkassa er selvsagt mulig, men gir ikke noe annet enn en subjektiv følelse av at skiftene går raskere.

Eksteriør:

Audi A6 Allroad har et gjennomgående Audi-klassisk utseende. Modellen skiller seg fra standardutgaven ved at den har fått terrengoptikk i plast og aluminium. Skjermbredderne i plast gir bilen et bredere og mer majestetisk utseende enn en vanlig A6.

Interiør:

Interiørdesignet i Audi A6 Allroad er akkurat så oversiktlig som det bør være. Få knapper på dashbordet, men de har til gjengjeld flere funksjoner - som styres enkelt via kjørecomputeren. Testbilen var utstyrt med sportsseter, noe som i seg selv er en garanti for trivsel på en ergonomisk godt utformet førerplass. Med elektroniske justeringsmuligheter i de fleste retninger finner de fleste en ønsket sittestilling, og kombinasjonen av delskinn og alcantara sikrer at eventuell skinnklamhet i baken elimineres. Bakerst er det plass til 565 liter bagasje under lastetrekket.

Komfort:

Nær selvsagt, prisen tatt i betraktning, stiller Audi A6 med et høyt komfortnivå. Våre støymålinger viser at Allroad ikke har nevneverdig mer støy i kupeen enn en vanlig A6, og den passeres heller ikke av konkurrenten Volvo XC70. A6 Allroad klarer faktisk også å beholde noe av sportsligheten fra de ordinære quatttro-utgavene, selv om den framstår mykere i oppsettet. Minuset er hardere slag fra en noe mindre progressiv fjæring.

Sikkerhet:

Audi A6 Allroad er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men standardutgaven av A6, som sedan, fikk fem stjerner for førerbeskyttelse etter lanseringen i 2004. Barne- og fotgjengerbeskyttelse fikk henholdsvis fire og én. Det er liten grunn til å tro at Allroad skulle komme svært mye dårligere ut av en tilsvarende test, til tross for den økte høyden. ESP er selvsagt standard på en slik bil. Av annet sikkerhetsutstyr, har A6 Allroad blant annet ISOFIX-barnesetefester og åtte kollisjonsputer.

Pris/utstyr:

A6 Allroad med 180-hesters V6-diesel, tiptronic og dieselpartikkelfilter koster fra 715 900 kroner (billigste med 163 hk ytelse koster 688 900). Audi har imidlertid en rikholdig liste for ekstrautstyr, og tar seg godt betalt for godsakene. Dermed går det fort unna 150 000 kroner før bilen er på det nivået man ønsker, akkurat som testbilen. Erfaringsmessig lønner det seg også å bruke kroner på litt ekstra, selv om annenhåndsverdien på denne bilen trolig vil holde seg godt uansett. Dyreste utgave av A6 Allroad, er med 4,2-liters bensinmotor (FSI) og 350 hestekrefter. Basisprisen er 1 238 900 kroner.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi A6 Allroad har definert sitt eget lille segment innenfor premiumområdet, og utfordres fra svært få hold - i realiteten bare fra Volvo XC70. Etter vår mening ligger Audien et lite hestehode foran Volvoen, og er dermed vår konge på haugen i denne bittelille klassen. A6 Allroad er nær sagt den ideelle familiebil, men blir dessverre altfor dyr for de fleste.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad Se flere saker fra: Test: Audi A6
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning