Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd

Audis ferske A3 Cabriolet har med seg de gode sidene til den lukkede modellen.

Sist oppdatert

Audi A3 med sammenleggbart stofftak og fire seter kommer omtrent samtidig som BMW 1-Serie Cab. Audi håper at A3 Cabriolet skal treffe et mer sporty og økonomisk sterkere marked enn de kompakte, åpne bilene som har vært på markedet til nå. Selv om A3 Cabriolet har stofftak, vil den konkurrere mot biler som Ford Focus CC, den kommende Peugeot 308 CC - og konsernets egen VW Eos. Den er også sporty nok til å kunne tekkes en del av dem som vil vurdere en Mazda MX-5. Med rimelig dieselmotor blir den også en konkurrent til en del lukkede standardbiler.

Audi A3 har tapt lite på å miste taket; den kjører fortsatt svært godt, og oppleves som småsporty, gjennomført og påkostet. I tillegg er den forholdsvis praktisk - stofftaket stjeler ikke så mye plass som et ståltak - og overraskende rommelig innvendig. Den dieseldrikkende 1,9-literen gir kraft nok til at man kan hygge seg, selv om det ikke er voldsomme overskudd tilgjengelig.

Kjøreegenskaper

Den lukkede versjonen av Audi A3 er småsporty og samtidig komfortabel, og gjør seg fortjent til litt høyere prislapp enn for eksempel en Toyota Auris eller en VW Golf. I åpen utgave har den - i karosseristivhetens og sikkerhetens navn - lagt på seg noen kilo, noe som har tatt vekk bitte litt av den friske, lette og lekne følelsen bilen ellers byr på. Men den forhjulsdrevne A3 Cabriolet er fremdeles kjørbar, lett å kontrollere, og svarer kjapt og riktig på ordre - på en sporty måte. Den takler også dårlig vei på en imponerende måte. Om du vil ha den enda mer sporty, kan du jo velge sportspakken i tillegg.

Motor

Den velkjente, aldrende 1,9-liters dieselmotoren gjør en helt ålreit jobb i det meste den sitter i. I en åpen bil som Audi A3 Cabriolet blir den harde knatringen enda mer hørbar, men det er bare merkbart i lave hastigheter og når du kjører mellom hus som gir gjenlyd. Ellers overdøver fartsvinden motorlyden når du kjører åpent. 105 hk og 250 Nm gjør den ikke til noen rakett, men det er veldig godt drag i mellomregisteret - der man jo er det meste av tiden. En lettsjaltet femtrinnsgirkasse gjør i tillegg at man har lyst til å gire, noe som bidrar til at det er lett å holde motoren i dens relativt snevre arbeidsregister.

Ytelser

Audi A3 Cabriolet skal klare 0-100-sprinten på 12,3 sekunder, men denne øvelsen er jo mer av akademisk interesse. For det er kraften i mellomregisteret, som brukes det meste av tiden, som er mest interessant. Og her har 1,9-literen sin store styrke; forbikjøringer og liknende går kjapt og effektivt, uten det helt store behovet for giring.

Eksteriør

Audi har valgt å gi A3 Cabriolet et sammenleggbart stofftak, selv om de fleste konkurrentene har fast tak i stål eller andre materialer. Dette gjør at det sammenlagte taket tar mindre plass, og det krever også mindre tung leamikk enn et tyngre ståltak. Siden det tar mindre plass, har Audi-designerne sluppet å lage en bil med frontrute som trekkes ekstremt langt bakover, og de har også sluppet å lage en bil med svært høyt hekkparti. Spør du oss, er A3 Cabriolet en av de mest elegante i klassen. Den oppfriskede snuta, som nå også kommer på den vanlige A3, og detaljer som LED-kjørelys (om du betaler ekstra for xenonlamper) gjør seg også. Med S line-eksteriørpakken blir den enda tøffere.

Interiør

Førermiljøet i Audi A3 Cabriolet er det samme som i de lukkede A3-utgavene, og på sedvanlig Audi-vis er ergonomien nær perfekt og passer de aller fleste. Bilen har en herlig kvalitetsfølelse, og alt er logisk bygd. Det er god plass foran, og bak kan til og med voksne ha det hyggelig - om de ikke har for lange bein. Takhøyden er dessuten litt bedre her enn i den lukkede, femdørs Sportback-utgaven. Det sammenleggbare taket er av stoff, og tar ikke opp så mye plass i bagasjerommet. 260 liters lasterom er riktignok ikke voldsomt, men det er lett tilgjengelig selv når taket er av, og skiller seg ut i positiv retning i forhold til andre, kompakte kabrioleter. Bakseteryggene kan også legges ned, om du har større ting du vil frakte. Vi liker også løsningen med at taket har et eget rom å være i, så den plassen du bruker i bagasjerommet er fortsatt tilgjengelig når du legger ned taket.

Komfort

Kjøremessig har Audi A3 Cab en fin kombinasjon av komfortable og sporty egenskaper. Dieselmotoren hører en lite til, bortsett fra når en cruiser rundt i byen. Stofftaket demper mye lyd, men det kan være greit å legge i litt ekstra penger (8870 kroner i skrivende stund) for å få testbilens ekstraisolerte tak; da blir støynivået enda lavere, og den skal holde bedre på varmen om vinteren. I tillegg får du da med helautomatisk takåpning og -lukking, så du slipper å løsne et håndtak. Rent subjektivt virker det som om A3 Cab da blir enda mer stillegående enn en vanlig A3. Takløsningen er enkel og svært rask i bruk; taket åpnes på ni sekunder og lukkes på elleve, mens du kjører i opptil 30 km/t. Sportssetene i den dyreste av de to utstyrsvariantene er for øvrig noe du vil ha med.

Sikkerhet

Audi A3 Cabriolet er ikke blitt kollisjonstestet av EuroNCAP, men den lukkede utgaven fikk fire stjerner for voksenbeskyttelse, tre av fem for beskyttelse av barn, og bare en av fire stjerner for fotgjengervennlighet da den ble testet i 2003. A3 Cabriolet har ESP og alt slikt vi forventer, men bare fire kollisjonsputer som standard. Den har tre Isofix-fester. Parkeringssensorer er bare tilgjengelig i hekken.

Pris/utstyr

Prisen for en Audi A3 Cabriolet med 105-hesters diesel begynner i skrivende stund på 324 900 kroner. Dermed er den rimelig både i innkjøp og bruk. En bør riktignok legge på en del tusenlapper til utstyr - skinn, stor stereo, ekstraisolert automatisk tak, vindavviser og slikt - men fortsatt får du en flott bil for en hyggelig penge. En cab vil alltid tiltrekke seg entusiastene, noe som gjør at bruktprisene ikke kan antas å følge de vanlige mønstrene. Med andre ord er det mye som tyder på at A3 Cab vil holde seg godt i pris framover.

Denne saken ble første gang publisert 29/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også