Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd

Audis ferske A3 Cabriolet har med seg de gode sidene til den lukkede modellen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Nøysom, rimelig og sterk dieselmotor

+ Sporty, lettkjørt og underholdende – samtidig som den er komfortabel

+ Rask åpning og lukking av taket

+ Fin kvalitetsopplevelse

- Ikke noen sportsbil

- Få kollisjonsputer

Audi A3 med sammenleggbart stofftak og fire seter kommer omtrent samtidig som BMW 1-Serie Cab. Audi håper at A3 Cabriolet skal treffe et mer sporty og økonomisk sterkere marked enn de kompakte, åpne bilene som har vært på markedet til nå. Selv om A3 Cabriolet har stofftak, vil den konkurrere mot biler som Ford Focus CC, den kommende Peugeot 308 CC - og konsernets egen VW Eos. Den er også sporty nok til å kunne tekkes en del av dem som vil vurdere en Mazda MX-5. Med rimelig dieselmotor blir den også en konkurrent til en del lukkede standardbiler.

Audi A3 har tapt lite på å miste taket; den kjører fortsatt svært godt, og oppleves som småsporty, gjennomført og påkostet. I tillegg er den forholdsvis praktisk - stofftaket stjeler ikke så mye plass som et ståltak - og overraskende rommelig innvendig. Den dieseldrikkende 1,9-literen gir kraft nok til at man kan hygge seg, selv om det ikke er voldsomme overskudd tilgjengelig.

Kjøreegenskaper

Den lukkede versjonen av Audi A3 er småsporty og samtidig komfortabel, og gjør seg fortjent til litt høyere prislapp enn for eksempel en Toyota Auris eller en VW Golf. I åpen utgave har den - i karosseristivhetens og sikkerhetens navn - lagt på seg noen kilo, noe som har tatt vekk bitte litt av den friske, lette og lekne følelsen bilen ellers byr på. Men den forhjulsdrevne A3 Cabriolet er fremdeles kjørbar, lett å kontrollere, og svarer kjapt og riktig på ordre - på en sporty måte. Den takler også dårlig vei på en imponerende måte. Om du vil ha den enda mer sporty, kan du jo velge sportspakken i tillegg.

Motor

Den velkjente, aldrende 1,9-liters dieselmotoren gjør en helt ålreit jobb i det meste den sitter i. I en åpen bil som Audi A3 Cabriolet blir den harde knatringen enda mer hørbar, men det er bare merkbart i lave hastigheter og når du kjører mellom hus som gir gjenlyd. Ellers overdøver fartsvinden motorlyden når du kjører åpent. 105 hk og 250 Nm gjør den ikke til noen rakett, men det er veldig godt drag i mellomregisteret - der man jo er det meste av tiden. En lettsjaltet femtrinnsgirkasse gjør i tillegg at man har lyst til å gire, noe som bidrar til at det er lett å holde motoren i dens relativt snevre arbeidsregister.

Ytelser

Audi A3 Cabriolet skal klare 0-100-sprinten på 12,3 sekunder, men denne øvelsen er jo mer av akademisk interesse. For det er kraften i mellomregisteret, som brukes det meste av tiden, som er mest interessant. Og her har 1,9-literen sin store styrke; forbikjøringer og liknende går kjapt og effektivt, uten det helt store behovet for giring.

Eksteriør

Audi har valgt å gi A3 Cabriolet et sammenleggbart stofftak, selv om de fleste konkurrentene har fast tak i stål eller andre materialer. Dette gjør at det sammenlagte taket tar mindre plass, og det krever også mindre tung leamikk enn et tyngre ståltak. Siden det tar mindre plass, har Audi-designerne sluppet å lage en bil med frontrute som trekkes ekstremt langt bakover, og de har også sluppet å lage en bil med svært høyt hekkparti. Spør du oss, er A3 Cabriolet en av de mest elegante i klassen. Den oppfriskede snuta, som nå også kommer på den vanlige A3, og detaljer som LED-kjørelys (om du betaler ekstra for xenonlamper) gjør seg også. Med S line-eksteriørpakken blir den enda tøffere.

Interiør

Førermiljøet i Audi A3 Cabriolet er det samme som i de lukkede A3-utgavene, og på sedvanlig Audi-vis er ergonomien nær perfekt og passer de aller fleste. Bilen har en herlig kvalitetsfølelse, og alt er logisk bygd. Det er god plass foran, og bak kan til og med voksne ha det hyggelig - om de ikke har for lange bein. Takhøyden er dessuten litt bedre her enn i den lukkede, femdørs Sportback-utgaven. Det sammenleggbare taket er av stoff, og tar ikke opp så mye plass i bagasjerommet. 260 liters lasterom er riktignok ikke voldsomt, men det er lett tilgjengelig selv når taket er av, og skiller seg ut i positiv retning i forhold til andre, kompakte kabrioleter. Bakseteryggene kan også legges ned, om du har større ting du vil frakte. Vi liker også løsningen med at taket har et eget rom å være i, så den plassen du bruker i bagasjerommet er fortsatt tilgjengelig når du legger ned taket.

Komfort

Kjøremessig har Audi A3 Cab en fin kombinasjon av komfortable og sporty egenskaper. Dieselmotoren hører en lite til, bortsett fra når en cruiser rundt i byen. Stofftaket demper mye lyd, men det kan være greit å legge i litt ekstra penger (8870 kroner i skrivende stund) for å få testbilens ekstraisolerte tak; da blir støynivået enda lavere, og den skal holde bedre på varmen om vinteren. I tillegg får du da med helautomatisk takåpning og -lukking, så du slipper å løsne et håndtak. Rent subjektivt virker det som om A3 Cab da blir enda mer stillegående enn en vanlig A3. Takløsningen er enkel og svært rask i bruk; taket åpnes på ni sekunder og lukkes på elleve, mens du kjører i opptil 30 km/t. Sportssetene i den dyreste av de to utstyrsvariantene er for øvrig noe du vil ha med.

Sikkerhet

Audi A3 Cabriolet er ikke blitt kollisjonstestet av EuroNCAP, men den lukkede utgaven fikk fire stjerner for voksenbeskyttelse, tre av fem for beskyttelse av barn, og bare en av fire stjerner for fotgjengervennlighet da den ble testet i 2003. A3 Cabriolet har ESP og alt slikt vi forventer, men bare fire kollisjonsputer som standard. Den har tre Isofix-fester. Parkeringssensorer er bare tilgjengelig i hekken.

Pris/utstyr

Prisen for en Audi A3 Cabriolet med 105-hesters diesel begynner i skrivende stund på 324 900 kroner. Dermed er den rimelig både i innkjøp og bruk. En bør riktignok legge på en del tusenlapper til utstyr - skinn, stor stereo, ekstraisolert automatisk tak, vindavviser og slikt - men fortsatt får du en flott bil for en hyggelig penge. En cab vil alltid tiltrekke seg entusiastene, noe som gjør at bruktprisene ikke kan antas å følge de vanlige mønstrene. Med andre ord er det mye som tyder på at A3 Cab vil holde seg godt i pris framover.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi A3 Cabriolet gir en flott kombinasjon av premiumbilfølelse, sportslighet og komfort, iblandet herlig ergonomi og en kjapp takløsning. Vi synes den ser bra ut, og de aller fleste gode sidene til den lukkede utgaven er blitt med videre. Selv med minste dieselmotor er den en glede å kjøre, og attpåtil rimelig.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: Audi A3
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning