MC-hjørnet

SMÅTT FRA MC-VERDENEN

Da Buell lanserte sine XB 9-modeller, syntes vi motoren var litt svak. Den Harley-konstruerte V-twin’en på 1000 kubikk klarte ikke helt å leve opp til det underholdende chassiset. Nå kommer imidlertid både XB-R og XB-S med 1200-kubikks motorer.

IMG_3f7929aa6ba3f.jpg
IMG_3f7929aa6ba3f.jpg
Sist oppdatert
img

AMERIKANSK ROADSTER: Rød lakk, gule felger og fremfor

alt mer kubikk. Neste år trår Buell til med større og

sterkere XB-modeller. Nå antar vi at draget er i orden.

Foruten effektøkning på rundt 10 hester, stiller begge med ny dekor der gule felger tilkjennegir at kubikken er i orden. XB 12S og XB 12R, som modellene naturlig nok er døpt, vil komme som supplement til "nierne". Hvem som vil stå som offisiell norsk importør av Buell og Harley er imidlertid uklart. Den tidligere importøren slo seg som kjent konkurs i slutten av mai. I skrivende stund finnes det altså ingen offisiell norsk Harley-import. Imidlertid ryktes det at en avklaring er rett rundt hjørnet.

 

Det ser imidlertid ikke ut til at vårens turbulens rundt Harley-importen har rammet merkets popularitet. Etter første halvår figurerer merket på en klar 4. plass på registreringsstatistikken for tunge sykler. Sammenliknet med i fjor, er antallet nyregistrerte sykler gått noe ned, men fra bransjehold rapporteres det at nedgangen på 21 % ikke er større enn fryktet. Også i år figurerer Yamaha på topp med 18,9 % markedsandel. Hakk i hæl følger Honda med 18,5 % og Suzuki med 16,6 %. Det er heller ingen tvil om at MC-kjøperne er i ferd med å bli mer moderate i sine valg. Etter seks måneder figurerer Yamaha FZS 600 Fazer øverst på salgsstatistikken, fulgt av Honda VFR 800 VTEC og Harley 883.

 

img

ITALIENSK ROADSTER: Lekre linjer, svinedyre chassiskomponenter og

1000-kubikks Ducati-motor. Bimota er igjen på banen og presenterer

en håndbygd roadster. Den blir svinedyr.

Så til Italia: Bimota er igjen på banen. Etter konkursen i '91, har det versert mange rykter rundt merkets gjenoppstandelse. Nå er det altså skjedd. Nye, entusiastiske eiere har ambisjoner om å bringe merket opp til den statusen det hadde på 80-tallet, da Bimota var kjent for sine kostbare, håndbygde edelsykler. De starter i det små med to modeller. En Ducati-motorisert roadster og en sportsmaskin med drivverk fra Suzuki. Foreløpig er det planlagt en produksjon på 50 av hver, og prisene er stipulert til h.h.v. 30 000 og 37 000 euro. Prisen er i hvert fall av godt gammelt Bimota-merke...

 

Til slutt en liten kjapp, indisk en: Selv polititjenestemenn kan bli for smarte. Det fikk en indisk betjent erfare tidligere i sommer. I april fikk han utlevert ny tjenestesykkel, en Enfield 350 Bullet. I mai demonterte han de fleste delene, deriblant motoren, og monterte over på sin egen nedslitte modell av samme slag. I juni ble han oppdaget - og suspendert fra stillingen.

 

 

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også