MC-hjørnet

SMÅTT FRA MC-VERDEN

Like før jul overrasket Laverda med å slippe modellen SFC 1000. Foreløpig er det snakk om en prototyp, men streetfighteren vil etter all sannsynlighet bli satt i produksjon i løpet av året.

Sist oppdatert
img

DYR FIGHTER: Med frisk kapital, satser italienske Laverda

hardt på å utvikle nye modeller. Førstemann ut er SFC 1000,

en påkostet streetfighter, utstyrt med en nyutviklet

V-twin-motor.

SFC er utstyrt med en nyutviklet V-twin-motor fra østerrikske Rotax. Den samme motoren som for øvrig vil bli benyttet på Aprilias kommende RSV-serie.

 

Med 133 hester, radialbremser og Öhlins "Gold"-fjæring, fremstår SFC som svært avansert i forhold til andre "f ightere". Toppfarten på godt over 275 km/t, er også i overkant av det som er vanlig. Vi har ikke hørt noen pris, men konstruksjonen er såpass påkostet at vi frykter at den havner på feil side av 200 000.

 

Nå har også Moto Guzzi bekreftet at de vil sette i gang produksjonen av MGS 01. Den lekre sportsmaskinen ble presentert som et designstudium under München-messen sist høst. Siden da er Guzzi nærmest blitt nedrent av entusiaster som vil ha, og i desember ga Guzzi etter for kravet. Produksjonsstart er planlagt til ettersommeren, og da vil MGS 01 være utstyrt med en ny, luftavkjølt V-twinmotor på 102 hk.

 

img

GIR ETTER: MGS 01 resulterte nærmest i et folkekrav om

at Moto Guzzi skulle sette den i produksjon. Nå har de gitt

etter for kravet.

Mens noen italienske fabrikker virkelig er på hogget, sliter andre hardt. Cagiva-eide MV Agusta har i lengre tid strevet med finansene. Faktisk er problemene så store at enkelte underleverandører har holdt igjen leveransene, med den følge at MVs samlebånd har stått stille i lengre perioder.

 

Like før jul, besluttet italiensk rett å fryse alle kredittene fram til 2006. Dessuten gikk banker inn med arbeidskapital. Dette har gitt MV et lite pusterom, og nå er produksjonen i full gang. Så er det bare å håpe på at MV får orden på økonomien. Med de produktene MV tilbyr, står det i hvert fall ikke på kvalitet og egenskaper...

 

 

 

img

PRISVINNER: 950 Duke sørget for at KTM i begynnelsen

av desember kunne motta "Motorcycle Design Award for

Consept Bikes".

Så til Østerrike: KTM har akkurat mottatt "Motorcycle Design Award for Consept Bikes". Prisen ble tildelt den fremgangsrike fabrikken for 950 Duke. Foreløpig er modellen på prototypstadiet, men KTM har allerede besluttet å sette den i produksjon. Den vil bli lansert som en 04-modell.

 

Før vi gir oss, tar vi med at brannvesenet i Miami er i ferd med å gå til anskaffelse av BMW-sykler. Maskinene skal benyttes av spesialpersonell i forbindelse med redningsoppdrag og er utstyrt for dette formålet. Vanntank og stige inngår visstnok ikke i utstyret...

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også