DERFOR ER NASCAR STORT:

POLITIKK OG RACING

Jevn racing, oversiktlige baner og høye hastigheter har mye å si. Men NASCARs popularitet har også politiske årsaker.

Publisert Oppdatert

NASCAR ELSKER BUSH

Ettersom jeg har kjørt en vinterserie i klassen Formula Dodge denne vinteren, har jeg tilbrakt mye tid i USA, og da har jeg selvsagt ikke klart å unngå NASCAR.

 

NASCAR er i dag den nest største TV-sporten etter amerikansk fotball, og man ser NASCAR-biler på TV, reklameplakater, aviser, brusautomater, klær - ja nær sagt på alt mulig - omtrent hele tiden.

 

For å studere fenomenet NASCAR nærmere, dro jeg på fjorårssesongens nest siste løp i Rockingham i North Carolina, og jeg har også vært på vinterens tester i Daytona, Florida.

NASCAR er politikk

Jeg har kommet frem til at populariteten til NASCAR først og fremst skyldes politikk. Jevn racing, oversiktlige baner og høye hastigheter har selvfølgelig mye å si, men jeg tror politikk er hovedårsaken til at NASCAR har blitt så stort.

 

Dette klistremerket ser man på mange NASCAR-biler.

I USA prøver den intellektuelle venstresiden å fortelle folk at fet mat er usunt, at pick up trucks forurenser, at våpen i stua kan være farlig, at krigen mot Irak var et feilgrep og at resten av verden stort sett er ganske forbannet på USA.

 

Dette er mange fra høyresiden og en god del erkekonservative "rednecks", ofte fra samfunnets lavere klasser, forferdelig lei av å høre. De vil nemlig kjøre sin 5,7-liters Chevrolet Pick Up med våpenkasse på lasteplanet ned til McDonald's uten å måtte ha dårlig samvittighet for det. Og de vil ha et sørstatsflagg hengende fra antenna og de vil skrive "God Bless America" i hele bakruta på bilen. Og etter at de har vært i kirka på søndag, vil de aller helst dra på NASCAR.

Fri fra verden

For på NASCAR har de fri fra "resten av verden" som vil belære dem om alt de gjør feil. På tribunen møter de andre sørstatskamerater, og sammen med dem kan de hylle George W. Bush idet jagerflyene sneier tribunen.

 

Og så kan de diskutere litt krig og politikk, mens storskjermen viser en reklame for "US Army - an army of one". Skjønt, det er nok ikke så mye uenighet om krigen - de fleste NASCAR-bilene har klistret "Support our troops" på døra

 

Er man NASCAR-fan, er man en av de "tobacco spittin' good ol' boys" som ikke har særlig sans for det store deler av verden mener om USA i disse dager...

 

[email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning