Minitøffing for gata

For noen dager siden kunne vi vise neste års Mini Challenge-løpsbil; en ordentlig tøff liten sak. Nå kan du få noe liknende til gatebruk.

Bilen er inspirert av racerbilene, og skal også fungere godt på bane - om du vil.
Bilen er inspirert av racerbilene, og skal også fungere godt på bane - om du vil.
Sist oppdatert

Da vi skrev om Mini Challenge-bilen som skal brukes i neste års cup, nevnte vi at vi ønsket oss noe liknende i gatevariant. John Cooper Works, som jo er den offisielle Mini-foredleren og som hører til under BMW-paraplyen, har nå en tøff variant klar for gatebruk.

192 hk
Like heftig som racerbilene er den ikke, men Works-trimsettet gir den 1,6 liter store turbomotoren 192 hk og 250 Nm - pluss 20 ekstra Nm ved overboost. Toppfarten er 232 km/t, 0-100-sprinten tar 6,8 sekunder, og 80-120 km/t tar pene 7,6 sekunder i sjettegir. Et nytt eksosanlegg frigjør også mer godlyd.

Bilder: Mini John Cooper Works
Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Til sammenlikning gjør den 175 hk og 240 Nm sterke standardbilen 0-100-sprinten på 7,1 sekunder, og toppfarten er 225 km/t. Og forbruket på den Works-trimmede bilen er det samme som for standardbilen.

Åpnere og tøffere
Stylingsettet er også tøft, selv om heller ikke dette er like gromt som på racerbilene. En åpnere frontfanger og en ny grill - begge med svart netting i - dype sideskjørt og en mer sporty støtfanger bak er tilgjengelig. Disse bitene skal også gi bilen bedre aerodynamiske egenskaper.

Du kan også plukke med deg et knippe mindre detaljer for oppgradering av utseendet; John Cooper Works leverer Cooper S-luftinntaket i panseret i karbonfiber, og speilhus i det samme materialet. En diger hekkvinge er tilgjengelig, du kan kjøpe et nytt håndtak til bakluka, og sette på en diffuser bak - også denne lagd av karbonfiber.

Mer kjøreglede
Mini kan jo leveres med et sportsunderstell. Men John Cooper Works har utviklet et enda mer sporty oppsatt understell til bilen. Kortere og stivere fjærer og en tårnavstiver i motorrommet skal gjøre svingkjøring enda mer underholdende.

Kraftigere bremser er tilgjengelig til Cooper S; du får hulldrillede, ventilerte skiver foran. Og de nye 16-tommerne skal føre luft inn mot bremsene for bedre kjøling. Men større felger er også tilgjengelig; John Cooper Works leverer de i opptil 18-tommers størrelse.

Mye pynt
En fabrikkny Mini kan spesifiseres på utallige måter - tilbehørslista er svært omfattende. Fra den offisielle Mini-tuneren kan du også hente litt snacks, for eksempel nye og skikkelig dype sportsseter med integrerte sideairbags og varme, innstegslister i børstet, rustfritt stål med Works-logoen på - og med lys i om du vil - og et sett tøffe gulvmatter med målflagg-mønster.

Du kan også kjøpe en girskiftindikator som settes oppå rattstammen, der LED-lamper lyser opp for å hjelpe deg med å hente det beste ut av motoren. Du kan kjøpe et nytt og enda mer gripevennlig ratt, noen andre sportsseter med alcantaratrekk, og girspak, håndbrekkhåndtak og interiørpaneler i karbonfiber.

Så nå venter vi bare på en ferdig John Cooper Works GP-variant av den nye Mini´en, med enda mer motor og enda sintere understell og styling, slik de gjorde med 2000 eksemplarer av den forrige. Den har 218 hk og er kort sagt vill...

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også