AUDI A4 FACELIFT:
MER ENN NY GRILL
Parallelt med oppgraderingen av A4 til Audis nye formspråk, har man forfinet understellet og kommet med flere fristende motorvarianter. Vi tester på svingete småveier og i fredagskø i München.
Det er den legendariske sjåføren Tazio Nuvolari som har lånt bort navnet sitt til Audis nye formspråk. Han vant en rekke løp med Auto Union på 30-tallet, og grillen er hentet fra en av bilene han kjørte.
Mye av designen på grillen og lyktene både foran og bak er hentet fra konseptbilen Nuvolari.
Spennende motorer
Sedanen har gjennomgått de største endringene, og er blitt tilgodesett med 125 liter større bagasjerom. |
Volummodellen vil fortsatt være 1,6-literen, men både 1,8 T på 163 hk og 1,9 TDI på 115 hk vil trolig henge med og være gode alternativer til forholdsvis lave priser. Den nye 2,0 TDI på 140 hk er antakelig den "riktigste" motoren for A4 og Norge.
Sammen med Multitronic-kassa som satt i vårt eksemplar, får man bra med kraft samtidig som den moderne motoren har et lavt støynivå. 2,0 FSI med 200 hk imponerer ikke i samme grad. Audi mener den har en sportslig lyd, men jeg lurer på om jeg har å gjøre med nok en diesel. Spark lyddesigneren! Kreftene er heller ikke som forventet.
Grillen går dypere og er bredere enn på A6 og A3. Både front- og baklyktene har Nuvolari-design. |
Mye fra S4
Det er byttet mye i understellet for å få A4 mer sportslig. Bærearmene både foran og bak samt nav er hentet fra S4-modellen, og fôringene for innfesting og oppheng er hentet fra nye A6. For å beholde komforten er nye og kraftigere støtdempere med ny "setting" konstruert.
Det er vanskelig å bedømme hvorvidt de har lyktes, siden testbilen har sportsunderstell og A4 ikke var noen sinke før faceliften heller. Det er imponerende hvor nøytrale kjøreegenskaper man har klart å bygge inn i A4 - med forhjulstrekk og en stor sekser hengende foran forhjulene. Og Quattro har selvfølgelig enda bedre balanse
Tekniske data: 2,0 TDI Multitronic STV 2,0 T FSI Quattro 3,2 FSI Motor: R4, 1968 ccm Turbo R4, 1984 ccm V6, 3123 ccm Ytelse: 140 hk - 4000 o/min 200 hk - 5100-6000 255 hk - 6500 Dreiemoment: 320 Nm - 1750-2500 o/min 280 Nm - 1800-5100 330 Nm - 3250 Dekkdimensjon: 205/55R16 215/55R16 215/55R16 Egenvekt: 1470 kg 1490 kg 1490 kilo Forbruk EU-mix: 0,58 l/mil 0,88 l/mil 1,06 l/mil 0-100 km/t (fabrikk): 9,8 sek 7,2 sek 6,8 sek Toppfart: 206 km/t 238 km/t 250 km/t |
Denne saken ble første gang publisert 13/01 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.