MINITEST: BMW 525 XI TOURING

Luksus på alle fire

Man har lett for å bli blasert som biltester. Her i redaksjonen kjører vi så mange forskjellige biler at vi sjelden ligger våkne natta før en prøvekjøring. Det gjorde jeg heller ikke før jeg skulle teste BMWs nye 525 Xi, men etter bare noen meter bak rattet smilte jeg bredt.

Sist oppdatert

BMW lager rett og slett superfeite biler og 525 Xi Touring er intet unntak. Nyheten med denne bilen er firehjulsdriftsystemet Xi. Det er nytt, selv om det er en videreutvikling av X-drive som sitter i X3 og X5. Men systemet er tilpasset en lav 5-serie og ikke en SUV som X3 og X5.

 

Personlig har jeg aldri vært spesielt begeistret for firehjulstrekk sammen med en rekke elektroniske hjelpemidler som antispinn og stabilitetskontroll. Ofte får jeg følelsen av at disse systemene slår inn før jeg får bruk for firehjulsdriften, og at de hindrer meg i å kjenne at jeg har drift på alle fire.

 

Alternativet er selvsagt å slå av de elektroniske hjelpemidlene, men det er ikke nødvendig med BMW'en. Her er elektronikken og firehjulsdriften såpass samkjørt at man kan ha en relativt offensiv kjørestil - selv med de elektroniske krykkene på.

 

Det er imidlertid best å slå av all elektronikken også her, men da merker man også at dette ikke er noen lekebil. En Mitsubishi Lancer Evo IX er en lekebil. BMW 525 er en luksusbil.

 

Når jeg kjører luksusbiler, blir jeg en råner. Jeg kjører rundt og rundt har anlegget på full guffe. Med stereoanlegget i BMW'en er det bare en fryd. Lyden er fantastisk, og med "joysticken" I-drive surfer jeg mellom radiostasjonene.

 

I vår bil satt det særdeles sportslige seter, men i likhet med mye annet BMW-snadder er de ikke standardutstyr. En relativt beskjeden utstyrspakke i standardutgaven er dessverre litt typisk BMW, men selv i standardversjon er dette en bil som oser av kvalitet og luksus.

 

2,5-literen yter 218 hestekrefter, noe som ikke er overveldende mye i en bil som veier 1686 kg. Men det er nok, for dette er ikke først og fremst en sportsbil - selv om "M-pakka" vi hadde i vår bil skulle tilsi akkurat det. Heller ikke automatkassa er av den sportslige typen. Man kan riktignok sjalte manuelt og faktisk riktig vei også (at man trekker girspaken mot seg når man girer opp - takk, BMW), men en automatkasse blir aldri sportslig.

 

Det er imidlertid ikke poenget med denne bilen. Den er komfortabel, luksuriøs og oser av kvalitet. Og firehjulsdriftsystemet er imponerende.

 

[email protected]

 


Tekniske data:

BMW 525 Xi Touring

Motor:

R6, 2497 ccm

Ytelse:

218 hk v/6500 o/min

Dreiemoment:

250 Nm v/2750 o/min

Egenvekt:

1686 kg

Bagasjerom:

500 l

Forbruk (EU-mix):

0,99 l/mil

0-100 km/t:

8,5 sek

Toppfart:

232 km/t

Pris:

669 100 kr

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også