Kraftbombe i pen boks

En Alfa Romeo 147 GTA er en ordentlig kraftpakke med italiensk temperament. Autodelta har gitt den større motor og kompressor.

Autodelta gir 147 GTA et enda vakrere utseende. Og med 422 hk under panseret flytter den også greit på seg. Vi synes forresten registreringsnummeret passer godt.
Autodelta gir 147 GTA et enda vakrere utseende. Og med 422 hk under panseret flytter den også greit på seg. Vi synes forresten registreringsnummeret passer godt.
Sist oppdatert
Den nå 3,7 liter store V6´en er et visuelt smykke. Med kompressormating er det også veldig mye kraft her.
Den nå 3,7 liter store V6´en er et visuelt smykke. Med kompressormating er det også veldig mye kraft her.
Bilen har fått enorme bremser, digre hjul, og et kraftig modifisert understell.
Bilen har fått enorme bremser, digre hjul, og et kraftig modifisert understell.

Alfa Romeo 147 er en liten bil. Og Alfa Romeo har selv plassert en fantastisk 3,2-liters V6 med 250 hk under panseret på den, og kreert en skikkelig sprek og kjøreglad maskin. Men selvsagt er ikke det nok for enkelte.

Mer: Alfa Romeo 8C Competizione
Test: Alfa Romeo Spider

Autodelta har spesialisert seg på tuning av Alfa Romeo. De har i lengre tid tilbudt en motorombyggingspakke til 3,2-literen, som øker volumet til 3,7 liter og effekten til 328 hk. Da gjør den lille bilen 0-100 km/t på fem sekunder, og toppfarten er 282 km/t.

Enda mer
Men heller ikke det er nok for enkelte. Nå har de laget en variant som heter 147 GTA AM Super, der det siste står for "Supercharged". Eller overladet, om du vil. 3,7-literen har fått pustehjelp fra en spesialtilpasset kompressor, og resultatet er 400 hk ved 7000 o/min. Toppfarten er økt til 288 km/t, og 0-100-sprinten tar pene 4,8 sekunder.

Som om ikke dette er nok, har de nettopp vist en avart av denne igjen, med 422 hk.

Ikke bare senkesett
Den komplette pakken inkluderer også - som på den "vanlige" trimvarianten - store endringer av drivverk, understell og bremser. Den har blant annet fått en diffbrems foran, som hjelper til med å få kreftene ned i bakken. Et stylingsett og større hjul - 18-tommere skodd med 225/40-dekk - har den også fått.

Understellsoppgraderingen består ikke bare av nye fjærer og dempere; de har også byttet foringer og endret på geometrien for å gjøre bilen enda mer kjøreglad.

Denne saken ble første gang publisert 14/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også