Hummer + Corvette = sant

På SEMA-showet viser Hummer fram en H3 med en sprek Corvette-motor i, bygd som en skikkelig offroader.

Den lille H3´en blir noen hakk tøffere med høyere bakkeklaring, digre hjul, karosseribeskyttelser og alle de andre detaljene Hummer har utstyrt H3R-konseptet med.
Den lille H3´en blir noen hakk tøffere med høyere bakkeklaring, digre hjul, karosseribeskyttelser og alle de andre detaljene Hummer har utstyrt H3R-konseptet med. Foto: © 2007 General Motors
Sist oppdatert

Les mer: Hannibal på hjul

Hummer viser seg selvfølgelig også fram på SEMA-showet, blant annet med det vi ser her: Hummer H3R Off Road. Konseptbilen er jo mer et bevis på hva som kan gjøres med en bil enn noe som skal bli en realitet på samlebåndet. Men tøft, det er det uansett!

505 Corvette-hester
H3´en blir snart tilgjengelig med en 5,3-liters V8 på 300 hk. Men i stedet for denne, har Hummer satt inn den sju liter store V8´en fra Corvette Z06, koblet til en firetrinns automat. Med 505 hk bør den flytte ganske greit på seg.

I tillegg har de gitt H3´en en del modifikasjoner de hevder er inspirert av racerbiler. Spør du oss, er det mer offroadkjøring enn racing her.

Hyllest til offroadkjørere
Hummer H3 brukes i profesjonell offroadkjøring, der Team Hummer under ledelse av Rod Hall kjører originale H3´er med stor suksess. Og H3R skal også være en hyllest til disse løpsbilene.

I tillegg til den digre motoren, har H3R fått en del karosseribeskyttende elementer, og beskyttelsesplater er på plass under bilen. Reservehjulet bakpå er byttet ut med ei jerrykanne, 20-tommers felger med 35-tommers offroad-dekk er på plass, og understellet er heiset fire tommer. Store mengder ekstralys har den også fått.

Ribbet og tøff
Bilen har fått diffsperre foran og kraftigere bremser, og du kan kikke på motoren gjennom lexan-felter i det nye panseret - som vippes framover, og åpnes og lukkes med et knappetrykk.

Interiøret er også tilpasset litt heftigere bruk. Baksetet er fjernet, og et par bøttestoler med fempunktsseler er på plass foran. Alle overflatene er trukket om, og store mengder børstet aluminium er på plass der det før var plastdetaljer. Beskyttelsesnett i stedet for vindu hører også med. I tillegg har bilen fått en rekke tilleggsinstrumenter for offroadkjøring.

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også