STORTEST: MERCEDES-BENZ S-KLASSE
Hotell i S-klasse
Finessefylte S-klasse må være noe av det mest komfortable du kan ta deg fram med her oppe i steinrøysa.
Vi sto og speidet etter bilen. Så kom den, sort - mot den hvite snøen. Vakkert, tenkte vi. Gubbebil med stil. S-klasse ser etter vår mening lekrere ut enn noen gang i løpet av sin lange historie. Men det er ikke utseendet denne saken skal handle om, det kan du mene noe om selv. Nei, vi tar heller en kikk på tekniske nyvinninger og det som gjør bilen til det komfortvidunderet den faktisk er.
Vi har ikke unnagjort mange mil før vi merker det: S-klasse er laget for behagelig kjøring og endeløse mil langs alle slags typer vei. Den sluker jevn og ujevn asfalt, snøføre og søle. Selv på skikkelig slapseføre er det mer eller mindre tyst. Gjennom en ørliten smule vinterhjulstøy kan vi fortsatt høre knappenåla falle.
Inne i kupeen er oppsettet nesten overraskende enkelt - om man sammenlikner med BMW 7-serie, som vi kjører parallelt. Dashbordet har få knapper og brytere; det meste av funksjoner er lagt til datamaskinen i Command Controller. Denne styres med en joystick som virker vesentlig enklere enn BMWs tilsvarende, kalt iDrive. Sistnevnte er det lett å gå seg bort med, mens S-klasseutgaven er mer logisk og lettere å manøvrere uten mye trening.
De aktive multikontursetene er et kapittel for seg. Det høres bra ut, og det er det også. Teknikken sørger for variabel sidestøtte avhengig av hvor krappe svingene blir. I tillegg får du behagelig ryggmassasje, og piezo-ventilene som sikrer god ventilasjon av hekken. Teknikken er den samme som i innsprøytingsdysene til moderne dieselmotorer!
- Savner noe helt nytt
Joda, S-klasse er fylt med komfortable godsaker som før eller senere vil finne veien til mer folkelige farkoster. Noen år vil det ta, siden bilprodusentene ikke gir fra seg teknologien sin uten videre. For til tross for alt diskré nips, ble vi litt skuffet over at bilen faktisk ikke bød på enda mer.
Nye S-klasse kommer med ekstra nattsyn. Kameraet fanger opp elg og andre forvirrede vesener i veibanen - og infoen spretter inn på skjermen hvor speedometeret vanligvis ligger. |
Mercedes-Benz' system for veiholding, kalt Active Body Control (ABC), representerte for noen år siden en milepæl i bilteknikken, og kommer i forbedret utgave i nye S-klasse. Her motvirkes karosseribevegelsene av aktive krefter i fjærbeina - altså ikke bare av økte demperkrefter, som kun utgjør en passiv motstand mot bevegelsen. Effekten oppnås ved at et hydraulikksystem regulerer stålfjærer montert ved selve innfestingen av fjærbeinet. Dette er til og med utstyrt med luftfjæring, så det er ikke akkurat enkle saker vi snakker om.
Karosseribevegelsene er ifølge Mercedes redusert med hele 60 prosent i forhold til forgjengeren; den maksimale karosserikrengingen er for eksempel redusert fra 3,1 grader til bare 1,2. Systemet er standard på toppmodellen S600. På de andre modellene koster det drøyt 30 000 kroner ekstra.
Bremsene i S-klasse kan ta i et ekstra tak hvis du legger i ca. 25 000 kroner ekstra. Distronic Plus holder valgt avstand til bilen foran, perfekt ved køkjøring. Bremseassistenten, også den kalt "pluss", griper inn og hjelper deg i truende situasjoner. |
Distronic Pluss er en tilleggsfunksjon i den samme avstandssensorikken, som automatisk regulerer farten i forhold til forankjørende, helt fra stillestående og opp til 200 km/t, dersom sjåføren ønsker det. Selv om dette heller ikke er noen absolutt nyhet, fungerer systemet bra. Køkjøring blir en ny opplevelse, og faren for påkjørsler bakfra er dramatisk redusert.
Hjelpeøyne i natten
S-klasse er derimot først ute med et nyttig hjelpemiddel mot påkjørsler i nattemørket. To infrarøde lamper "lyser opp" veien foran bilen - infrarødt lys er usynlig for det menneskelige øye - som filmes av et kamera i frontruta. Bildene av eventuelle hindringer vises der du ellers ser speedometer og turteller. Kjekt på elgstrekninger.
Men S-klasse vil neppe være alene om dette trikset lenge. Begge de to nærmeste konkurrentene, BMW 7-serie og Audi A8, kommer trolig med dette utstyret om kort tid - den tyske luksusbilevulosjonen tro. Om nye Lexus LS 460 får dette utstyret, er ennå uvisst.
Forkortelsene for elektronisk stabilitetskontroll, antispinn og blokkeringsfrie bremser - ESP, ASR og ABS - begynner å bli velkjente. Det er for så vidt teknikken i nye S-klasse også, men også her er det lagt inn forbedringer. ESP-systemet stabiliserer også et eventelt slep, og følsomheten justeres når du kjører med vinterdekk. Antispinnsystemet har i tillegg en egen kjettingmodus som sikrer bedre fremkommelighet. Greit nok, i og med at vi aller helst skulle ønsket oss en S-klasse med Mercedes' firehjulstrekksystem, 4-Matic.
S-klassebremsene har også en praktisk høytrykksberedskap, slik at du har maksimalt bremsetrykk tilgjengelig umiddelbart når du trenger det. Dessuten "mellombremser" systemet og tørker bremseskivene i vått vær, og funksjoner som autohold i bakker og kø er muliggjort.
Lett, tung bil
S-klasse kommer nå også med en videreutviklet parameterstyring. Enkelt forklart: Servovirkningen blir ikke bare regulert i forhold til hastigheten, den elektrohydrauliske servoventilen forsterker også sentreringen i høy fart. Det skal gi bedre styrefølelse rundt midtposisjon. Hvorvidt dette stemmer, er vi foreløpig ikke helt sikre på, noe som kan tilskrives bilens piggfrie vinterdekk; styringen virker noe følelsesløs, dog uten å være dvask. Omtrent like komfortmyk som resten av bilen, og dermed blottet for det vi enkelt kan kalle sportslighet.
S-klasse er likevel ikke fri for sportsfibre. Selve grunnkonstruksjonen er 12 prosent stivere enn i forgjengeren, og den var også alt annet enn veik. Vi snakker dermed om en solid forbedring i den 1880 kilo tunge bilen, et nesten overraskende "lett" tall i en bil som gir en så "tung" følelse. Stivheten gir gode forutsetninger for å kunne oppnå både solid komfort og presise kjøreegenskaper. Mercedes-Benz oppgir at rundt 50 prosent av karosseriet består av høyfaste stållegeringer, mens blant annet panser, forskjermer, dører og bagasjelokk er i aluminium.
Litt sportslig er også S/C/M-knappen - bokstavene står for sport, komfort og manuell giring. Med C'en inne kjører bilen normalt i behagelig komfortinnstilling, men senkes automatisk med 20 millimeter ved 120 km/t. Drar du på til 160 km/t, dukker bilen ytterligere 10 millimeter; først da strammes også dempingen opp til "fast". Når farten igjen faller under 80 km/t, går systemet over til komforthøyde og ditto demping. Velger man S, senkes bilen allerede ved 100 km/t, og går ikke over til komfortmodus igjen før speedometernåla faller under 60 km/t. S-knappen sørger også for friskere giring, med bruk av høyere turtall.
Det merkes godt, så godt at det egentlig ikke har noen særlig hensikt å bruke innstillingen for manuell giring. Du skal uansett gire fantastisk bra med knappene på rattet for å gjøre det bedre enn 7-trinnselektronikken. Vi holdt oss stort sett til komfort - og hadde det i grunnen mer enn bra nok med det.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Denne saken ble første gang publisert 23/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.