HARTGE BMW 1-SERIE:

HARTGE FIKSER IGJEN

Tyske Hartge leverer full pakke til BMW 1-serie. Nå trimmer de også dieselmotorene, og lover oss kompressorsett til 130i.

425435c755396.jpg
425435c755396.jpg
Sist oppdatert
img
img
Tyske Hartge leverer nå full pakke til BMW 1-serie, både med tanke på styling, understell, interiør og motor.

Dunder-diesel

Vi begynner med hjertet; under panseret. De to dieselmotorene i 118d og 120d får litt elektronisk finpuss gjennom en ny chip.

Den i utgangspunktet 122 hk og 280 Nm sterke 118d får 145 hk og 330 Nm etter behandlingen. Og i storebror kan du hygge deg med 196 hk og 390 Nm.

Kreftene har også hyggelig innvirkning på akselerasjon og toppfart; 10 sekunder kuttes til 8,5 for den lille, og Hartges 120d blir med 7,4 sekunder halvsekundet kjappere enn originalen. Sistnevnte dytter også speedometernåla til 220 km/t - 20 mer enn standardbilen.

Kompressor!

BMW har jo som kjent funnet plass til en rekkesekser under 1-serie-panseret. Og 130i er på vei med 258 hk og 300 Nm. Men Hartge syntes jo selvfølgelig ikke dette var nok.

imgI påvente av en eventuell enda heftigere standard-ener - og kanskje også en M1? - arbeider de med å utvikle et kompressorsett til 130i. Effekten skal over 300 hk. Og vi gleder oss!

Mindre bakkeklaring, mindre gummi

Hartges justerbare understell legger 1-serie opptil 30 millimeter nærmere bakken, samtidig som det i følge tuneren skal ha god effekt på kjøreegenskapene. Pakken koster snaue 12 000 kroner.

Og om du ønsker nye hjul på bilen din, kan de levere 17-, 18- og 19-tommere i egen design, med opptil 225/35-19-dekk foran og 255/30-19-dekk bak. Den største komplette pakken koster deg nærmere 30 000 kroner.

Plastpynt

Nå som du har utstyrt 1-serien din med mer motor, lavere understell og store hjul, er turen kommet til resten av utseendet.

img
img
Tuneren har tatt fram et par nye støtfangere til bilen for et mer sportslig og aggressivt utseende, til rundt 2500 kroner per stykk. Så må du selvsagt ha Hartges sportseksosanlegg med doble utblås som passer i utsparringen midt i bakfangeren. Sleng på drøye 5000 kroner - eller mer, om du ønsker en annen design.

Og interiørpynt

Så gjenstår bare førermiljøet. Et nytt og mer gripevennlig ratt, enten i helskinn, eller med karbon- eller aluminiumsinnlegg, koster ytterligere drøye 5000.

Håndbrekk-håndtak, girspaktopp - også for automatbiler - og pedalsett i aluminium hører med, og om du har vunnet i Lotto så kan Hartge tilby interiørpaneler i karbonfiber.

Mer på www.hartge.de.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 06/04 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også