Minitest: VW New Beetle Cabriolet

GODVÆRS-RETRO

Med kabrioletversjonen på plass, er det igjen håp for VW om bedre salg av retroversjonen av en av verdens aller største bilsuksesser.

Sist oppdatert

imgI motsetning til hva VW har fått til med den takløse Golf, har de her klart å fjerne sikkerhetsbøylen. Dermed ser bilen ut som en ordentlig kabriolet. I likhet med originalen fra gamle dager har konstruktørene også klart å få taket til å henge nærmest som en ryggsekk når det er foldet. Akkurat som det skal være.

 

Plassen kan man egentlig ikke klage på når man ser hvor liten bilen egentlig er. I baksetet er det grei plass for to barn, eller to veldig spesielt interesserte voksne. Foran har man et hav av plass, til og med til den obligatoriske blomstervasen. Om du ikke har andre unnskyldninger for en solskinnstur, så kan du i det minste dra ut for å plukke hvitveis når den dukker opp.

 

Du har en mengde forskjellige motorer å velge mellom, men av prismessige årsaker blir 1,4-literen på 75 hk trolig den mest solgte. Det høres kanskje knapt ut, men i en "glider" som dette duger det faktisk helt greit. Det fine med den lille "strikkmotoren" er at den heller ikke støyer nevneverdig, og det er viktig i en kabriolet.

 

Taket er dessuten svært godt lydisolert, for med dette på og vinduene igjen, er det lite som indikerer at du egentlig kjører åpen bil med telt. Selv med taket av er støynivået i bilen lavt. En skjerm over baksetene kan foldes opp for å hindre turbulens. Heiser du opp vinduene i tillegg, kan du nyte både stillheten og solen.

 

Selv om bilen ikke har den nevnte sikkerhetsbøylen, har VW klart å gjøre bilen stiv og fin i karosseristrukturen. Det er lite vridning og vibrering, slik vi kjenner det fra en mengde andre kabrioleter. Selv om bøylen er borte, er likevel sikkerheten god. Om du skulle rulle, stikker det opp to støttepilarer bak nakkeputene i baksetet. Disse er i det minste med på å gi deg noe bedre plass når hjulene peker i været.

 

Dersom du skal kjøpe kabriolet, er det et par ting du må huske på. En kabriolet er mer utsatt for støv og skitt på innsiden enn en ordinær takbil. Det betyr at du ikke engang trenger å vurdere om du har råd til skinninteriør. Det er bare å kline til med en gang. Det koster, men det trengs. I New Beetle Cabriolet koster det deg 16 300 kroner på toppen av bilprisen, som er på 253 700 blanke kroner.

 

Men for disse 270 000 kronene får du til gjengjeld en solskinnsbil som faktisk er til å leve med hele året. Ikke er det den minste kabrioleten som finnes heller, men absolutt en av de vakre. Spørsmålet er likevel det samme her som ved alle andre kabrioleter: Er du modig nok til å kjøpe en bil med stofftak?

 

Tekniske data

Motor: R4, 1390 ccm

Ytelse: 75 hk - 5000 o/min

Dreiemoment: 126 Nm - 3800 o/min

Dekkdimensjon: 205/55 R16

Egenvekt: 1263 kg

Bagasjerom: 201 liter

Forbruk EU-mix: 0,71 l/mil

0-100 km/t: 15,6 sek

Toppfart: 161 km/t

Pris: 253 700 kroner

 

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også