For høye hatter og vonde rygger

Sliter du litt med å komme deg inn i Rolls-Royce Phantom´en din? Fortvil ikke, det finnes en løsning.

Om du har høy hatt eller vondt i ryggen, er det jo sikkert vanskelig nok å komme seg ut av Phantoms dype lenestol-baksete.
Om du har høy hatt eller vondt i ryggen, er det jo sikkert vanskelig nok å komme seg ut av Phantoms dype lenestol-baksete.
Sist oppdatert

Bilder: EDAG Rolls-Royce Phantom

En skulle jo tro at en Rolls-Royce Phantom er rommelig nok for de fleste, og at det ikke er så veldig vanskelig å komme seg inn i baksetet på den. Men det tyske teknologi- og kjøretøyteknikk-selskapet EDAG har nå utviklet en løsning som skal gjøre inn- og utstigning i biler mye enklere, og de har brukt en Phantom for å vise fram det de har lagd.

EDAG mener at økt komfort vil være like viktig som de miljøvennlige sidene når man skal velge bil i framtiden. Og komfort handler ikke bare om det fysiske velværet når man sitter i bilen - det omfatter også blant annet inn- og utstigning.

Påkostet takluke
For å gjøre det lettere å komme ut og inn av Phantom, og alle andre biler, har EDAG utviklet en slags taklukeløsning der taket åpnes til siden. Dermed slipper man jo å dunke hodet borti taket, og skyve på parykken. Man slipper til og med å bøye seg.

Teknikkhusets løsning skal stå i stil til resten av bilen. Taket ser bra ut. Det er lagd av aluminium og karbonfiber, og undersiden er kledd med samme trekk som Rolls-Royce bruker. Spesielle pakninger er utviklet for å gjøre taket vann- og vindtett, og for å unngå at turbulens skal skape støy.

Grasiøst
Takløsningen skal fungere knirkefritt og støyfritt, og selve operasjonen med å heise og senke takbiten skal skje på en grasiøs måte, hjulpet av hydraulikk og en elektronisk styreboks med knapper både i baksetet og ved sjåføren. De har også bygd inn en anti-klem-funksjon, som stopper bevegelsen dersom noe - som en finger eller to - skulle komme i veien.

Da er det vel egentlig bare å legge inn en bestilling.

Denne saken ble første gang publisert 26/02 2008, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også