DETROIT: VW CONCEPT T
ENDELIG ØRKENRACER-SUKSESS?
Årets Paris-Dakar har foreløpig ikke vært den helt store reklamen for Volkswagen. Mer spennende er konseptbilen de nå viser i Detroit – en tydelig ørkenracer-inspirert crossover.
Årets Paris-Dakar-rally har foreløpig ikke akkurat vært noen braksuksess for Volkswagen. Den dieseldrevne Touareg-baserte offroaderen ligger stadig etter konkurrentene, etter tekniske og menneskelige feil kombinert med uflaks, samt en etappe der bilen rett og slett var for stor og måtte rygge i hver sving.
Med andre ord var kanskje ikke timingen den beste for Volkswagens presentasjon av deres Concept T - en crossover med sterke Paris-Dakar-bånd. Designen på offroad-coupéen, som er Volkswagens betegnelse på bilen, er tydelig inspirert av Tarek, bilen de brukte i fjorårets ørkenrally.
Volkswagen hevder å kunne nå en nyoppdaget kundegruppe med Concept T - mennesker som vil ta sportsbilen sin utenfor asfaltveiene.
Høyteknologi og offroad-basis
Også understellet og drivlinjen er offroad-inspirert, med firehjulstrekk, høy markfrigang og lang fjæringsvei for de store hjulene. Fronten og hekken er trukket godt opp for å muliggjøre kjøring i bratt terreng, og utløpene på eksosanlegget er plassert som en del av baklyktene for å frigjøre plass under og bak bilen.
I motsetning til ørkenraceren har konseptet bensinmotor, nærmere bestemt den samme V6 på 241 hk som vi finner i øvrige VW-modeller.
Interiøret er en kombinasjon av høyteknologi og purisme. Utskiftbare plasttrekk på seter og dørsider står i kontrast til head-up display og en PDA-lignende sak med høyhastighets-internettoppkobling, MP3-spiller og mailprogram. Denne skal også blant annet brukes til å styre air condition-systemet og sjekke lufttrykket i dekkene.
Å bygge en konseptbil er som oftest en svært kostbar affære. Men Paris-Dakar-satsingen er heller ikke gratis. Kanskje Volkswagen i større grad burde lede pengestrømmen mot det som gir mest positiv omtale fremover?
Denne saken ble første gang publisert 07/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.