TEST – KAWASAKI ER-6N:
BUDSJETTFIGHTER
Er prisgunstige mellomklassesykler stusslige erstatninger for de gildeste og dyreste statusmaskinene? Langt ifra. Mellomklassen er nemlig full av fine sykler, og nå kommer ER-6n!
Selv om den er liten, ser den ikke billig ut. Med spenstig linjeføring, dristig fargevalg og tøffe detaljløsninger, kan Kawasaki ER-6n gjerne parkeres blant påkostede streetfightere - uten å forsvinne i den trendy mengden.
LEKEN: ER-6n er en leken og dynamisk motorsykkel som formidler masse kjøreglede. I så måte lever den i høyeste grad opp til sitt streetfighterinspirerte utseende. |
Har draget
ER-6n er Kawasakis nye forsøk i den attraktive mellomklassen. Vi har hatt den i besittelse et par dager, og allerede nå er vi overbevist om at den vil gjøre seg bemerket på salgsstatistikken neste år. Den er ikke bare tøff. Med en prislapp under 100 000 er den også tilgjengelig for svært mange. Dessuten stiller den med egenskaper som virkelig gir grunn for å nikke anerkjennende!
LEKKER: I motsetning til mange konkurrenter, har ikke Kawasaki falt for fristelsen til å overdesigne instrumenteringen. Den er enkel, funksjonell og innholdsrik. |
Vi er også overrasket over motorens fighteregenskaper. Det er riktignok ikke snakk om ekstrem turtallsvilje, men den sparker forhjulet lekende lett til værs på førstegir. Selvsagt bedriver man ikke den slags øvelser i hytt og pine, men får man ånden over seg, er motoren med på notene.
Selv om det finnes motorer i samme størrelse som har mer spenst på toppen, kan vi ikke huske å ha vært borti noen som matcher det saftige dreiemomentet.
SPENNENDE STYLING: Vertikale lykter, innrammet i en sølvfarget konsoll som toppes av en mykt formet instrumentkonsoll. I motsetning til andre, prisgunstige mellomklassesykler, er ER-6n full av spennende stylingdetaljer. |
Selv om vi er overrasket over den lille sykkelens komfortkvaliteter, hvilket også omfatter passasjerplassen, må vi strø litt pepper. Fjæringa er nemlig stum, slik at ujevnheter i litt for stor grad slipper gjennom til føreren. Hvis det skyldes at Kawasaki har spart på komponentene for å holde prisen nede, kan det med litt velvilje aksepteres. I hvert fall så lenge det ikke ødelegger for et positivt helhetsinntrykk.
Dynamisk
Skal vi karakterisere kjøreegenskapene med ett ord, må det bli "lekne". Høyt plasserte fothvilere og smal bensintank bidrar til suveren følelse med sykkelen.
SEXY: Små dimensjoner, dristig fargevalg og smekre stylingdetaljer gir ER-6n en utstråling som nesten kan karakteriseres som sexy. |
Da vi etablerte oss på budsjettfighteren, visste vi ikke helt hvor vi skulle legge forventningene. En motorsykkel til under 100 000 må ha sine begrensninger, tenkte vi. Men ER-6 bød på morsom motor, dynamiske egenskaper og levelig komfort.
Faktisk hadde vi det dønn morsomt, de dagene vi disponerte den. Vesentlig morsommere enn vi på forhånd hadde tort å håpe på. Følgelig er vår konklusjon klar: 100 000 er mange penger, men du må bla opp veldig mye mer hvis du skal ha noe som er tøffere og bedre!
|
Denne saken ble første gang publisert 04/10 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.