PORSCHE CARRERA 4S CABRIOLET

BESTE PORSCHE-CABRIO HITTIL!

Porsche lanserer stadig nisjevarianter av 911 for å kompensere for et sviktende salg. Den nyeste, Carrera 4S Cabriolet, er den beste åpne varianten hittil.

Sist oppdatert

Hvis man skal finne en av verdens mest attraktive veier å kjøre sportsvogn på, må man slå opp på I for Ischgl. Hvis du går inn på nettet og slår opp på denne lille byen i østerriksk Tyrol, vil du bare finne opplysninger om snødybder og løyper for ski og snøbrett. Og statistikk over brukne lemmer.

 

Men for en som liker å kjøre fort på svingete veier, særlig om sommeren når asfalten er tørr og fin, er det et annet moment som gir Ischgl en stjerne i margen. For eksempel veien som bulter seg sørover fra Ischgl mot den italienske grensen, gjennom Ginzling. Den er faktisk både en blindvei og en bomvei, men 50 km ned og 50 km tilbake gjennom noe av det vakreste landskapet Tyrol har å by på, er mer utfordrende, mer spennende og mer underholdende enn jeg noen gang har erfart. Særlig denne gangen, bak rattet i nok en ny variant av Porsches 911-tema, en Carrera 4S Cabriolet.

 

Salget av 911, særlig i USA, detter like effektivt som denne skribent på slalåmski. Salget ligger 3000 biler under fjoråret. Så Porsche følger en normalt vellykket oppskrift, og lanserer nok en nisje-utgave av sportsvognikonet 911. Den nyeste nisjevarianten heter altså 911 4S Cabriolet.

Enkel oppskrift

Porsche har jo de fleste bitene i Meccano-kassen sin, og i dette tilfellet er det snakk om å ta karosseri og chassis fra turbo-modellen med allhjulsdrift, sage av taket, sette inn en turboløs utgave av motoren på 3569 cm3 og 235 kW og å tilby den med enten en femtrinns Tiptronic eller en sekstrinns manuell kasse. Og Porsches keramiske bremser, som er et meget fornuftig tilvalg.

 

Hvis dette på papiret høres som en kjøter, er det i og for seg riktig, men mange kjøtere har fabelaktige egenskaper. Så også denne!

 

Men som bastarder flest har den ikke utseendet med seg. Verken med kalesjen oppslått eller nedslått er dette noen skjønnhet. Bakparten ser tung og oppsvulmet ut. For å fortsette kjøter-analogien kan den sammenliknes med en blodhund med myndens fart og akselerasjon. Hvis du vet litt om hunder

 

Selv om den ikke er vakker, har Porsches karosseriingeniører igjen løst oppgaven med stil. Carrera 4S Cabriolet har 4,5 % forbedret vridningsstivhet blant annet takket være høyfast stål bak B-stolpene. Selve karosseriet er bare 13 kg tyngre enn coupé-karosseriet, og kjøreklar vekt er bare 70 kg høyere.

 

Ytelsene lider marginalt over dette - den har fortsatt en toppfart på 280 km/t, og 0-100 er bare to tideler langsommere enn coupéen, med 5,3 sekunder. Da vil bare en ekte gledesdreper klage. De som går for en femtrinns Tiptronic blir avspist med en toppfart på 275 km/t og 0-100 på "bare" 5,9 sekunder.

Kalesjen opp og ned i fart

Et virkelig fint triks fra Porsche er at kalesjen kan slås opp og ned under fart. Farten må riktignok være under 50 km/t, men likevel. Det gir virkelig folk noe å glo på.

 

Jeg tror alle som har kjørt en 911 med keramiske bremser vil bestille dette, selv om det koster noen kroner. Dette er nemlig ikke bare for poseringens skyld, her får man valuta for pengene. Med disse på plass kan Porsche tilby en åpen variant av 911 som har de samme dynamiske egenskapene som de beste coupeene.

 

For mens de åpne variantene av 911 i stor grad er mer for posører enn dem som liker å kjøre bil, er dette begge deler. Det er nemlig ingen tvil om at Porsche her har skapt sin beste åpne 911 hittil, en som virkelig ber om å bli kjørt hardt.

 

Og det er her jeg kommer tilbake til veien sørover fra Ischgl. Det er en perfekt vei å kjøre en slik bil på. Særlig tidlig om morgenen før turistbussene begynner å overbefolke veien. Men uansett tidspunkt er firehjulsdriften perfekt til å ta en trygt gjennom kumøkka, som det er en del av på denne veien. Storfe er en av livsnervene i denne delen av verden, og de legger igjen sine hilsener både her og der. Full 911-overstyring midt i en ansamling ruker ville vært enda mer nervepirrende med en ren bakhjulsdrevet 911.

 

Men bortsett fra kumøkk, gir denne veien alle muligheter til virkelig å kjenne hvor utrolig stiv bilen er, og hvor totalt fraværende torpedo-vibrasjoner og andre cabriolet-symptomer er, selv når man treffer på hull i asfalten. Også når du hører lyden av bokser-sekseren, med en nærmest uendelig vilje til å arbeide uansett turtall. Mellom svingene er det en fryd å la den få gi alt den orker. Og det er da du begynner virkelig å sette pris på de keramiske bremsene.

 

La oss innrømme at denne kabrioleten er bittelitegrann "rundere" enn en coupé, marginalt mindre presis. Men du skal kjenne veldig godt etter!

 

Tekniske data

Motor: Bokser-6, 3596 ccm

Effekt: 315 hk (235 kW) - 6800 o/m.

Dreiemoment: 370 Nm - 4250 Nm

Girkasse: 6 trinn manuell (5 tar. Tiptronic)

Dekkdimensjon: 225/40 ZR 18 foran, 295/30 ZR 18 bak

Lxb: 444x183 cm

Aks. avst.: 235 cm

Tomvekt: 1565 kg

0-100 km/t: 5,3 s.

Toppfart: 280 km/t

 

 

Denne saken ble første gang publisert 21/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også