Undertegnede har hatt gleden av å kjøre en Carlsson-bearbeidet C-Klasse i sedanutgave. På tross av et mye mer kjøreglad understellsoppsett og store hjul, var bilen minst like komfortabel og velfungerende som en standard-C. Og den kompressormatede 1,8-literen var trimmet til litt over 200 hk, noe som ga et herlig kraftoverskudd.

Tøffere og lavere
Nå har den tyske Mercedes-Benz-tuneren tatt hånd om stasjonsvognutgaven av C-Klasse, med mye av de samme bitene som sedanen har fått. Stylingsettet gir den et annerledes og mer sporty utseende, nye hjul - i opptil 19-tommers størrelse skodd med 225/35-dekk foran og 255/30-dekk bak - og et nytt understell som både gir lavere bakkeklaring og en mer sporty kjøreopplevelse er på plass.

Ikke nok kraft?
De kan også trimme motoren din om du vil; C 220 CDI trimmes fra standardbilens 170 hk til 204 hk og fra 400 til 480 Nm, noe som reduserer 0-100-tiden med ett sekund, til 7,5 sekunder. Og øvelsen 80 til 180 km/t skal gå hele sju sekunder raskere.

320 CDI får 42 hk ekstra, og ender på 269 hk. Dreiemomentet økes samtidig til voldsomme 612 Nm, tilgjengelig mellom 1600 og 2300 o/min. Også her effektiviseres 0-100-sprinten med ett sekund, noe som betyr 6,7 sekunder.

Trimmingen skjer elektronisk, og skal gi mer effektiv forbrenning av diesel. Dette skal også føre til lavere forbruk og utslipp, ifølge tuneren. Og de gir tre års garanti på motorarbeidet.

Racingbiter
Om du virkelig vil ha en grombil, kan Carlsson bygge en såkalt CK35 av C 350'en din. De bruker en rekke biter fra racingbilene de har bygd på V6'en, og øker effekten til 295 hk. Åpnere eksos skal gi mer gromlyd, og 0-100 km/t tar seks sekunder. Toppfarten er for øvrig 270 km/t.

I tillegg kan du friske opp C-Klassen din innvendig; de gjør det du har lyst til og råd til, i de materialene og fargene du selv ønsker. Nye pedaler, et nytt ratt, en ny girsspaktopp og en del andre detaljer står også på programmet.

Les mer på www.carlsson.de.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!