La oss aller først rydde opp i forvirringen rundt navnet. Hvorfor heter den Mi.To.? "Mi" står for Milano, Italias kjente designby, mens "Ti" står for Torino, byen hvor modellen produseres.

Utseendemessig slekter Mi.To. på flere andre og dyrere Alfa-modeller. Fronten har klare likhetstrekk med sportsbilen 8C, og formene ellers oser av både dynamikk og designkunst. Mi.To. er 4,06 meter lang, 1,44 høy og 1,72 meter bred, og er dermed relativt stor i forhold til andre småbiler. Bilen er designet for å oppnå full pott i EuroNCAPs kollisjonstest, og ESP - VDC på Alfa-språk - er standard.

Mi.To. vil bli tilgjengelig med fire motorer. Både diesel og bensin står på menyen, og kreftene spenner fra 90 til 155 hester. I tillegg vil bilen - som førstemann i sitt segment - få et justerbart oppsett, der føreren kan stille inn hjuloppheng, motor, styring, bremser og girkasse alt etter formålet med kjøreturen.

Mi.To. lanseres for verdenspressen i juni, og de første bilene vil finne veien til Norge mot slutten av året. Tør vi håpe på at modellprogrammet kompletteres med en hvass GTA-utgave med litt italiensk temperament?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!