Bilder: Mansory Stallone - Ferrari 599 GTB Fiorano

Mansory er ikke som alle andre tunere. De driver bare med de mest eksklusive bilene på markedet, som Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce.

Nå har de også bearbeidet en Ferrari 599 GTB Fiorano, og døpt den om til Mansory Stallone.

Kompressortrøkk
Målet til tuneren var å ta grunnelementene i Ferraris grombil til et enda høyere nivå.

Et par kompressorer, med intercooler og alt annet som hører med, og åpnere eksos gir den seks liter store V12-motoren en hyggelig effektøkning fra 620 til 720 hk. Det gjør at 0-100-sprinten går unna på 3,5 sekunder, mot standardbilens 3,7, og at toppfarten økes fra 330 km/t til 340 km/t.

Dermed blir også gapet opp til Enzo enda litt mindre. Det åpne eksosanlegget skal også frigjøre enda mer musikk fra V12-en.

Enda mer sporty
Bilen har fått et sett nye hjul, som måler 9 x 20 tommer foran og 11,5 x 21 tommer bak, skodd med henholdsvis 255/30- og 325/30-dekk.

Tuneren gjør et poeng av at en framfelg bare veier 13 kg, og det er jo imponerende. Lettmetallfelger er jo ikke alltid så veldig lette...

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Mindre uavfjæret vekt gir alltid forbedringer av kjøreegenskapene, både de sporty og de komfortable. At bilen blir kjappere og i tillegg bremser bedre, er heller ingen ulemper.

Med 30 millimeter lavere bakkeklaring enn standardbilen fyller hjulene fint opp i skjermene, og tuneren lover en enda mer sporty kjøreopplevelse enn det Ferrari har gitt bilen.

Karbonbiter for bedre aerodynamikk
Aerodynamikken skal også være forbedret. Karbonfiber-stylingsett, bestående av ny frontfanger, sideskjørt og en ny støtfanger bak med integrert diffuser, skal redusere løftekreftene.

De nye bitene skal være lettere enn bilens standarddeler, og finishen skal være av ypperste kvalitet. Fronten er også bygd om for å mate intercooleren med luft. Skjermbredderne bidrar også til at Stallone ser ordentlig barsk ut.

Når en såpass kostbar bil kostes på enda med penger, er det naturlig at også interiøret får sitt. Mansory har trukket om absolutt alt med nytt, mykt skinn, og særegne sømmer og karbonfiberbiter pynter opp det hele.

Detaljer som opplyste innstegslister, nye aluminiumspedaler og et nytt ratt hører også med i helheten.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!