Bilder: Hamann Flash BMW X5

Hamann driver med tuning av mange forskjellige bilmerker, og de tar for seg alt som ruller ut fra BMWs fabrikker. Nå har de gitt den nye X5 ny drakt, og resultatet har de kalt Flash.

Ned på bakken
X5 er en kjøreglad bil i utgangspunktet. Selv om den har både firehjulstrekk og er kapabel litt utenfor veien, er det på asfalten den hører hjemme. Hamann har derfor gjort den enda mer asfaltvennlig, med nye fjærer som legger den fire centimeter nærmere bakken. Om du har nivåregulering eller luftfjæring, senker de den med fire centimeter foran og tre bak. Dette skal gjøre bilen morsommere å kjøre - X5 har jo tapt en smule av lekenheten i forhold til forgjengeren.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

De enorme hjulene hører heller ikke hjemme utenfor finpusset vei, men skal til gjengjeld bidra til å gjøre svingkjøring enda mer morsomt. Hamann leverer flere forskjellige hjulpakker til bilen, i størrelser fra 20 til 23 tommer. Går du for de største, får du opptil 315/25-dekk på bilen.

Widebody og mer motor
Utseendet er også endret; Hamann har gitt X5 en bredere og mer muskuløs frontfanger og en støtfanger bak som står i stil til denne. I tillegg har de gitt bilen kraftige skjermbreddere, noe som sikkert er greit om du skal ha de største dekkene på bilen. En liten hekkvinge er også på plass.

De har naturligvis ikke latt motorene være i fred, heller. Den tre liter store bensinmotoren har fått 14 hk og 25 Nm ekstra, og ender da på 286 hk og 340 Nm. Den vanlige trelitersdieselen, som i utgangspunktet har 235 hk og 520 Nm, får 265 hk og 600 Nm. Den herlige, tre liter store sd-dieselmaskinen økes fra 286 hk og 520 Nm til 320 hk og 660 Nm, mens bensin-V8´en får 18 hk ekstra og ender på 373 hk.

Skrubber skikkelig
I tillegg har Hamann utviklet et nytt bremsesett til bilen, med ventilerte og slissede skiver rundt om. Skivene måler 405x34 millimeter foran og 345x28 mm bak. Nye kalippere, seksstemplede foran og firestemplede bak, og stålomspunnede bremseslanger hører også med.

Litt ekstra godlyd har de også fikset, med nytt eksosanlegg hele veien - altså manifolder, katalysatorer, grovere rør og nye utblås. Du kan velge mellom to store eller fire litt mindre endestusser bak. I tillegg kan du få med store mengder aluminiumspynt innvendig, eller få Hamann til å skreddersy det du ønsker av farger, materialer og multimedieutstyr.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!