Bilder: Holden Coupé 60 Concept

Vi har stor sans for australske Holden. De er eid av General Motors, men det ser ut som om de stort sett får holde på med det de vil. Det de vil, er å bygge tøffe biler med mye motor - og i tillegg selger de det beste som GMs mange undermerker har å by på.

V8, bakhjulstrekk og barske detaljer
Sekstiårspresangen de har lagd til seg selv og sine tilhengere, heter Coupé 60 Concept. Den barske coupéen er basert på deres bakhjulsdrevne Commodore VE-muskelsedan, men kortet inn seks centimeter og gjort mye mer sportslig. Den ruller på 21-tommere, den har fått eksosutblås foran bakhjulene, og drives av en seksliters V8 som i utgangspunktet gir 360 hk. Under bilen er det helt flatt, og diffuseren og hekkvingen skal bidra til optimale kjøreegenskaper i høy fart.

Vi dekker bilmessen i Genève. Se nyhetene her.

Motoren er klargjort for å kjøres på E85, og har i tillegg fått det nyeste og ferskeste hva aktiv motorstyring angår. På det ene interiørbildet ser vi at bilen har fått en trykkmåler i dashbordet, så den har tydeligvis fått overlading fra en turbo eller en kompressor.

Fire bøtteseter
Interiøret i diamantjubileumsbilen er enda barskere enn karosseriet, og sterkt inspirert av racing. Et par skikkelig dype karbonfiber-bøtteseter er på plass. Det er også et gripevennlig ratt som er flatt i bunn, med integrerte lys som varsler føreren når det er på tide å gire. Dessuten har den et LCD-display i dashbordet der all viktig informasjon dukker opp.

Alt er av høyglanspolert karbonfiber eller trukket med glatt eller semsket skinn. Blanke eller røde detaljer stikker seg fram og frisker opp det hele. Bakseteløsningen er også tøff. I stedet for den vanlige sofaen har Holden satt inn et par bøtteseter til. Alle setene er utstyrt med firepunktsseler, så her skal ingen slenge rundt.

Hinter om morgendagen
Holden sier at sekstiårspresangen skal vise i hvilken designretning de vil gå framover, og at den også viser hva de kan gjøre ut av den basisen de allerede har. Vi gleder oss til å se hva den australske bilprodusenten vil komme med framover.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!