9X Biohybrid er forløperen til Saab 9-1.

Saab 9-1 skal ta opp konkurransen i den tøffe "G olf-klassen", og sannsynligvis er den til salgs i 2010 eller 2011.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Saab har ikke for vane å lansere nye biler. Etter noen vanskelige år trenger den svenske bilfabrikken en storselger. Saab 9-1 kan være redningen.

Lavt CO2-utslipp
Bilen er utviklet for drivstoffet E85 fra grunnen av og får ut 200 hester av en 1,4 liters turbomotor. Dreiemomentet er på 280 Nm mellom 1750 og 5000 o/min. Med E85 på tanken er CO2-utslippet på 105 g/km - altså godt under det framtidige målet til bilbransjen på 130 gram.

Også en hybrid
Som så mange andre av bilene som blir vist fram i Genève i disse dager er også denne Saaben en såkalt hybridbil som har en liten elmotor i tillegg til forbrenningsmotoren. Så trenden om at den nærmeste framtiden innen bilindustrien vil bestå av små hybridbiler, skriver altså Saab under på.

Hvor mye produksjonsmodellen vil skille seg fra dagens konseptbil er vanskelig å si, men forhåpentligvis vil det ikke bli for mange endringer.

Video: Biler for folk flest
Video: Think Ox
Video: Sportsbiler i Genève
Video: Slik skal bilene bli grønnere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!