Bilder: Fiat 500 Abarth

Fiat 500 Abarth har en lang og suksessfylt historie. Da Carlo Abarth så den opprinnelige Fiat 500 I 1957, med 479-kubikks motor og 13 hk, ble han forelsket. Han var overbevist om at den - med riktig bearbeiding - kunne bli en ordentlig kjapp og kjøreglad bil.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Sintere og sintere
Abarth økte kompresjonen, satte på en Weber-forgasser og åpnere eksos, noe som ga den lille bilen sju hester ekstra. Litt senere, med ytterligere finpussing, økte totalen til 23 hk. Året etter klarte han å tyne ut 26 hk fra den lille motoren, noe som økte toppfarten fra standardbilens 85 km/t til 118 km/t.

I årene som fulgte, ble 500 Abarth utviklet videre, med større slagvolum, endringer av eksteriøret og understellet. Utover på 60-tallet kunne mannen i gata kjøpe et oppgraderingssett som inneholdt alt man trengte for å bygge om en vanlig 500 til Abarth, og på slutten hadde den lille morobilen fått bred sporvidde, skjermbreddere, 34 hk, og 130 km/t i toppfart. Bilen ble naturligvis også brukt mye i billøp, med stor suksess: kombinasjonen av lav vekt og hissig motor har alltid vært en vinner.

Se Fiat 500 på Wikipedia

Turbomotor og sportslig understell
Nå skal Fiat 500 Abarth gjenoppstå. Denne gang med en turbomatet 1,4-liter på 135 hk og maksimalt 206 Nm, koblet til en femtrinns manuellkasse. Til vanlig gir motoren riktignok 180 Nm, men når du trykker på sportsknappen får du det ekstra dreiemomentet og fastere styring. Understellet er oppgradert, bakkeklaringen er lavere, og bilen har også fått større bremser enn standard-500. Den ruller på 16-tommere, mens 17-tommere er tilgjengelig fra ekstrautstyrslista.

Bilen har fått et kontrollsystem for fordeling av drivkreftene til forhjulene, uten at teknikken her spesifiseres nærmere. Systemet skal i hvert fall både sørge for at kreftene når bakken på så effektiv måte som mulig, og gjøre den lettere å kjøre aktivt i svinger. Altså virker den som en slags differensialbrems.

Heftig styling
Utseendet på 500 Abarth er også verdt noen linjer. Fiat sier at de har lagt størst vekt på funksjon, og så har formen fulgt etter. Stylingsettet består av en dyp og åpen front, kraftige sideskjørt og bredere skjermer, en tøff hekkvinge, og en ny støtfanger bak med integrert diffuser og plass til de to eksosutblåsene. Dette skal sammen gi bilen bedre aerodynamikk enn standardmodellen, med økt marktrykk og reduserte løftekrefter når farten blir høy.

De store luftehullene på sidene av frontfangeren skal fore de to intercoolerne med kjølende luft. Snuta er også dratt litt lenger fram, for å gi plass til turboladeren. Det gjør også at bilen minner oss om de legendariske 850 TC og 1000 TC, der manifolden krevde ekstra plass. Som vi ser, er Fiat-logoen erstattet av Abarth-skorpionen.

Frisk og sporty
Interiøret er også sporty. Nye instrumenter, en analog turbotrykkmåler, LED-lamper som forteller deg når du bør gire opp, og et mer gripevennlig ratt med flat bunn er på plass. Det samme er et par dype sportsseter, aluminiumspedaler og en ny girspaktopp. Det hele er krydret med tøffe farger og spenstig dekor.

Behøver vi å si at vi gleder oss til bilen kommer hit?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!