Lancia lover et komfortabelt og støysvakt førermiljø med smak av luksus. Delta blir tilgjengelig med mye utstyrt, og får en god del praktiske sider.

Lancia vil presentere en helt ny Delta på årets Genève-utstilling, som åpner om en måneds tid. Forrige Delta, med det firkantede designet fra Giorgio Guigiaro, ble produsert mellom 1979 og 1994.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Heftig suksess
Vi husker vel aller best de hårete turbomodellene med firehjulstrekk og brede skjermer som bare ble heftigere og heftigere med årene og etter hvert som etternavnet skiftet fra 4WD, via HF Integrale og Integrale 16V, og de to ordentlig barske Evoluzione-utgavene - med 215 hk på det meste. Dessuten gjorde jo Delta seg mildt sagt godt bemerket i rallyløypene; den har 46 seire i VM-løp, og den vant VM sammenlagt seks år på rad mellom 1987 og 1992.

I 1993 ble en ny Delta lansert - en mer komfortabel og praktisk bil enn forgjengeren, men uten sjarmen og moroa første generasjon kunne by på. Den fantes kun i forhjulsdreven utgave, med 193 hk på det meste. Produksjonen ble stanset i 1999, og etter den tid har Delta-navnet ligget på vent.

- Ny retning
Nå vil Lancia altså bygge en ny Delta. Og ifølge produsenten selv skal den representere Lancias nye filosofi; eleganse og holdning. De har selv stått for designen av bilen, og den står jo i stil til de øvrige modellene i Lancias program.

Bilen er 4,5 meter lang, og skal visstnok være svært rommelig. Produsenten lover en stillegående og påkostet bil, med smak av luksus og en del praktiske elementer. Godt med utstyr får den også.

Opptil 200 hk
Under panseret skal man kunne velge mellom et knippe bensin- og dieselmotorer, med ytelser mellom 120 og 200 hk. Og disse pares med sekstrinnsgirkasser, enten manuelle, automatkasser eller halvautomatiske.

Så spørs det da om dette blir nok for å snu Lancia-navnet i en annen retning, og det spørs også om den nye Delta klarer å opparbeide seg samme ikonstatus som den første gjorde.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!