Boxer-dieselmotoren har fine prestasjonstall, men forbrukstallene og lovnadene om silkemyk gange og god fleksibilitet er kanskje mer spennende.

I dagens bilverden er det vanskelig for en personbilprodusent å kunne sikte på massemarkedet uten å ha en dieselmotor i menyen. Og selv om Subaru er en liten bilprodusent i verdenssammenheng, med hjemmemarkedet i Japan som det desidert viktigste, har jo også Subaru ambisjoner om å bli større.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Subaru har i mange år varslet at de vil komme med en helt spesiell dieselmotor, og nå er den klar: verdens første boxer-dieselmotor for personbiler. De viste den jo fram for snart et år siden, men fikk vi vite svært lite om den.

Mye skryt
Motoren kommer først i Legacy og Outback, og skal komme i Forester i september og i Impreza ved neste årsskifte. Den loves å være "eksepsjonelt myktgående, lett, holdbar og med svært god gassrespons" ifølge Subarus pressemelding. Boxer-konfigurasjonen, der sylindrene ligger horisontalt og mot hverandre, sørger for en lav motor og et lavt tyngdepunkt - og svært få vibrasjoner er også en bonus. Den er kombinert med femtrinns manuell girkasse, og selvsagt Subarus firehjulstrekksystem.

Hyggelige forbrukstall
Boxer-fireren har 1998 kubikkcentimeters slagvolum, og yter 150 hk ved 3600 o/min og 350 Nm fra 1800 o/min. Og det er jo helt ålreite tall, konkurrentene tatt i betraktning. Produsenten forteller at motoren er svært kompakt, lett og fleksibel. Og forbrukstallene er hyggelige: den firehjulsdrevne stasjonsvognutgaven av Legacy skal drikke 0,47 liter på mila i snitt.

Dette gir også hyggelige utslippstall: den nevnte Legacy´en skal slippe ut 151 gram CO2 per kilometer. Og disse tallene er en del lavere enn for biler som Ford Mondeo og VW Passat med 140-hesters dieselmotorer.

Lovende
Samtidig sprinter bilen fra 0-96 km/t på 8,5 sekunder, støynivået skal være svært lavt, og Subarus små endringer av understell, girskift og annet skal gjøre Legacy og Outback litt mer sporty å kjøre.

Vi må vente til etter vi har prøvekjørt bilene før vi kan si noe om dette har vært verdt ventetiden. Men vi kan jo si at dette høres lovende ut.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!