Bilder: Edo Competition Ferrari 599/630 GTB

Edo Competition har gjort det igjen: gått løs på en eksklusiv superbil, og gjort den enda mer eksklusiv, enda sprekere og enda mer sportslig.

Enda mer motorkraft
Deres nyeste prosjekt har utgangspunkt i en Ferrari 599 - en bil som ganske enkelt kan kalles en fantastisk kjøredoning. En standardversjon av den store, men særdeles spreke og velkjørende bilen, burde være nok for de fleste.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Den tyske tuneren leverer to trimmepakker til motoren. Det første steget består av ny motorstyring, modifisert innsug og åpnere eksosanlegg og katalysatorer, noe som gir V12´en en effektøkning fra standardbilens 620 hk til 650 hk. Det åpne eksosanlegget har en justerbar ventil, så du selv kan velge hvor mye godlyd som skal slippe ut. Legg til noen kroner, så får du med en fjernkontroll til denne så du kan justere spjeldet fra førerplassen.

Med FXX-motor
Men om ikke dette er nok, kan Edo Competition installere motoren fra Ferraris test-superbil FXX - altså en 6,3-liters ekstremvariant av Enzo-motoren - med rundt 750 hk ved godt over 8000 o/min. Da skifter de naturligvis også navn på bilen; den omdøpes til Edo Competition 630 GTB.

Mer sport - samme komfort
I samarbeid med understellsspesialistene KW har Edo utviklet et racinginspirert, nytt understell for 599´en. Hver av demperne kan justeres individuelt, og dette skal gi en enda mer sportslig kjøreopplevelse uten at komforten blir ofret. Sammen med røde senkefjærer, som legger bilen 20 millimeter nærmere bakken og hekken 40 millimeter nærmere bakken, skal dette gjøre bilen enda bedre å kjøre.

Tuneren har også utstyrt den herlige farkosten med et sett nye hjul; 9 x 20-tommere foran er skodd med 245/35-dekk, og 11 x 20-tommere bak skodd med 305/35-dekk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!