Bilder: AC Schnitzer ACS1

Ryktene om at BMW skulle lage flere varianter av den kompakte 1-Serie verserte i mange år. Så kom de, en etter en. Coupéen fikk kanskje litt spesielle proporsjoner, men er veldig morsom å kjøre.

Det gikk også rykter om at BMW ville sette den herlige, tre liter store rekkesekseren med to turboer og 306 hk i 1-Serie. Den gir jo 3-Serie fartsprestasjoner som overgår forrige M3, og ville gjøre 1-Serie til en liten bombe. Og jo da, BMW gjorde det. Resultatet er mildt sagt heftig.

Utviklet på Ringen
Den tyske BMW-tuneren AC Schnitzer har sett sitt snitt til å gi den nye coupéen et litt annet utseende. Stylingsettet består av en ny grill, nye biter i front- og bakfangeren, en hekkvinge og en takvinge. Alt dette gjør bilen litt tøffere, og skal også gi økt marktrykk.

Understellet er satt opp etter mange timers testing på Nürburgring, der AC Schnitzers tekniske sjef Manfred Wollgarten selv har stått for kjøringen. Som Touring Car-racerfører veit han jo hva han driver med. I tillegg til det nye understellet, som strammer opp bilen og legger den nærmere bakken, har coupéen fått et ekstra stabstag foran.

Klarer 300 km/t
Den herlige 306 hk sterke motoren er trimmet ytterligere, til 360 hk. Og dreiemomentet er økt fra 400 til 450 Nm. Dermed gjør den lille bilen 0-100-sprinten på under fem sekunder, og toppfarten er økt fra elektronisk begrenset 250 km/t til hele 300 km/t.

Da kan det være greit at tuneren har satt inn et nytt og enda mer gripevennlig ratt i bilen, og montert på et sett 19-tommere med 225-35-dekk rundt om. En rekke aluminium- og karbonbiter pynter opp interiøret ytterligere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!