Bilder: Aston Martin V12 Vantage RS

Aston Martin har igjen overrasket med en ny og heftig modell. Denne gangen er det den "lille" modellen i programmet, V8 Vantage, som har vært utgangspunkt for en racinginspirert, råsprek kjøremaskin.

I forbindelse med åpningen av Aston Martins aller første dedikerte designsenter - i britiske Gaydon - fikk 700 spesielt inviterte gjester være vitne til avdukingen av den ordentlig heftige konseptbilen.

Med racingbiter
Grunnstrukturen som den britiske produsenten bruker er visstnok svært fleksibel, og Aston Martin hadde jo allerede en seksliters V12-maskin på hylla. Denne gjør til vanlig tjeneste i deres store modell, DB9.

Denne har de nå plassert under panseret på den kompakte V8 Vantage. Og det holdt visst ikke med en standardutgave av V12´en; den har fått et godt knippe av modifikasjonene som produsentens racingbiler har, og resultatet er heftige 600 hk og 690 Nm.

Lett, barsk og funksjonell
I tillegg har de gitt bilen et aggressivt stylingsett, der formen visstnok skal være et resultat av funksjon. Lufteslissene i panseret trekker varm luft ut av motorrommet, på bakluka har den en spoiler som heises automatisk i høye hastigheter, og frontfangeren har lufteåpninger for bedre kjøling av de keramiske bremsene. En karbonfiber-splitter har den også fått i fronten.

Aston Martin har i tillegg gjort en rekke ting for å redusere vekten på bilen. Den har fått mye av det samme som den ferske DBS, med blant annet panser og bakluke i karbonfiber. Dette gjør at vekten har havnet under 1600 kg, noe som er lavere enn den V8-motoriserte standardbilen.

Raskeste noen sinne
Dette gir selvsagt heftige fartsressurser. 0-100 skal ta fire sekunder, og 160 km/t nås på 8,5 sekunder! Dermed er V12 Vantage RS den kjappeste gatelegale bilen Aston Martin noen sinne har bygd.

Understellet, styringen, bremsene og alt annet er bygd for å gjøre bilen så kjørbar som overhodet mulig. Og interiøret er en herlig blanding av det eksklusive og racing.

Kommer om du vil...
- I løpet av de siste årene har vi vist at vi kan bygge funksjonelle og realistiske konseptbiler, og V12 Vantage RS er ikke noe unntak, sier Aston Martin-boss Dr. Ulrich Bez i pressemeldingen. - Vi vil lytte til tilbakemeldingene på dette konseptet med stor interesse, og - som alltid - vil vi seriøst vurdere å bygge den i en begrenset serie, med en prislapp som vil reflektere eksklusiviteten til bilen, sier han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!