Bilder: Skoda Fabia stasjonsvogn

Skoda Fabia har helt siden den første modellen ble lansert fremstått som et litt billigere alternativ til en del av de andre småbilene i sin klasse. Mye bil for pengene har vært et sentralt begrep, og sånn vil det heldigvis også forbli.

Stasjonsvognutgaven har i tillegg en del praktiske egenskaper kombimodellen ikke kan by på, og har samtidig et bagasjerom som nærmer seg volumet biler i klassen over kan by på. Derfor er nykommeren bedre egnet som familiefrakter enn forgjengeren var, samtidig som prisen fører gode "value for money"-tradisjoner videre.

Mer rommelig
Den nye Fabia stasjonsvogn er kun sju millimeter lengre enn sin forgjenger, men likevel er bilen vesentlig større og mer rommelig på innsiden. Beinplassen i baksetet har økt med 3,3 centimeter og takhøyden bak med 4,2. Den kanskje største økningen har kommet i bagasjerommet som nå er på 480 liter, det er hele 54 liter mer enn i forrige modell. Faktisk er dette såpass stort at det nesten er på linje med bagasjeplassen man finner i Opel Astra og Ford Focus - to biler som egentlig hører hjemme i segmentet over Fabia hva størrelse angår.

Gamle travere under panseret
Motorutvalget er stort: hele tre bensin- og tre dieselmotorer er tilgjengelig. Alle seks er velkjente arbeidsjern vi kjenner fra konsernets øvrige modeller, deriblant Fabia i femdørsvariant. Under testkjøringen fikk undertegnede kun testkjørt toppmodellen 1,9 TDI DPF, men vi har tidligere erfaringer med de fleste av disse motorene. Alle dieselmotorene har det til felles at de byr på gode kraftressurser, gunstig forbruk og lavt CO2-utslipp, men de har dessverre også en lite pen gange, som igjen medfører en god del støy ved pådrag.

I likhet med femdørsmodellen kjører også stasjonsvognen godt. Om den ikke akkurat er direkte sporty i oppførselen, er den både stabil, forutsigbar og trygg. Komforten er også bedre enn forventet, men vi hadde satt pris på litt mindre vindstøy.

Miljøbevisst
Volkswagen har BlueMotion, Audi har sine TDI e-modeller og nå lanserer Skoda også sitt miljøkonsept. Greenline er navnet på betegnelsen disse bilene vil få, og Fabia Greenline gir også en økonomisk gevinst i tillegg til å være fornuftig. Greenline koster kun 2000 kroner mer enn grunnpakken Ambiente, og da får du med både tåkelys og aluminiumsfelger på kjøpet. Modellen kommer i fire farger, og importøren regner med at drøyt 300 av de 1600 bilene de håper å selge i 2008, vil være Greenline-modeller. Med et forbruk på 0,41 liter per mil samt et utslipp på kun 109 gram CO2 per kilometer (betydelig lavere enn de ordinære Fabia-modellene), ser den oppgaven alt annet enn umulig ut.

Norges billigste stasjonsvogn?
Hvis du klarer deg med den minste bensinmotoren, kan du bli Fabia stasjonsvogneier for 167 900 kroner. Importøren Harald A. Møller hevder selv at dette er Norges billigste stasjonsvogn, noe som ser ut til å stemme. For 12 000 kroner mer får du både tøffere felger, 3-eikers sportsratt, samt herlige sportsseter. Disse setene gir en så god sittestilling at de sterkt anbefales dersom du er på Fabia-jakt og skal tilbringe mye tid bak rattet. ESP, ASR og MSR (motorbremsregulering) er standard på alle modeller - uansett pris og utstyr. Ellers er merprisen for ekstrautstyr hyggelig lesning sett i forhold til konkurrenter, som resulterer i at du kan få en godt utstyrt liten stasjonsvogn, til en særdeles hyggelig pris.

Tekniske data:

  • MOTOR: R4, 1896 ccm
  • EFFEKT (HK) VED O/MIN: 105/4000
  • DREIEMOMENT (NM) VED O/MIN: 240/1900
  • EGENVEKT:1190 kg
  • BAGASJEROM: 480 liter
  • FORBRUK, EU-MIX: 0,51 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 135 g/km
  • 0-100 KM/T, FABRIKK: 11 sek
  • TOPPFART:191 km/t
  • PRIS FRA: Kr 167 900
  • PRIS TESTBIL: Kr 234 950

FØRSTEINNTRYKK: Rommelig og sjarmerende bil som blir enda mer attraktiv som stasjonsvogn. Dessuten svært rimelig sett i forhold til konkurrentene.

TIL NORGE: 24. januar

andreas.handeland@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!