Bilder: Jay Lenos Corvette C6RS E85
Mer: Jay Lenos superbil

En god del mennesker ser på E85 - eller bioetanol - som et viktig skritt på veien mot å få mer miljøvennlig biltrafikk. E85 består av 85 prosent etanol og 15 prosent bensin, og siden etanol i prinsippet framstilles av hva som helst som inneholder karbohydrater, kan det gjerne lages av planteavfall. Dermed blir CO2-balansen penere.

Biltrafikken er plukket ut som den store, stygge ulven i miljødebatten, selv om den totalt sett står for en liten andel av verdens samlede CO2-utslipp, og selv om det er mange andre områder man både lettere og rimeligere kan få til en reduksjon i utslippene. Men det er jo slik at alle monner drar. Å kjøre på E85 kan være en veldig god ting. Dessuten blir det tomt for olje en dag.

Motorgal Leno
TV-show-kjendisen Jay Leno elsker biler, og har frekventert SEMA-showet med den ene flotte bilen etter den andre. Fellesnevneren er veldig mye motor. På årets messe hadde han med seg en Z06-inspirert Corvette, som han har gitt navnet C6RS.

Lenos C6RS har en spesialbygd, 8,2-liters aluminiums-V8 som er konstruert og justert for å gå på E85. Motoren er bygd av Katech Engines, det samme firmaet som bygger motorene til Corvettes racingprogramm. Ytelsene er hyggelige: den leverer 600 hk og 793 Nm, og kan altså kjøres på ting du dyrker i hagen.

- Elsker tanken på 600 miljøvennlige hestekrefter
- C6RS er resultatet av en ide vi hadde om å bevise at høyeffektsbiler og alternativ drivstoffteknologi ikke er to fullstendig motstridende konsepter, sier Jay Leno i pressemeldingen. - Jeg elsker tanken på å ha 600 hk tilgjengelig, som går på ting jeg kan dyrke selv!

Racinginspirert
Den spreke Corvette´n har fått et utseende inspirert av racing-Corvettene, med bredere skjermer rundt om, bredere hekk med integrert spoiler på toppen og en diffuser under, og en åpnere front. Lufteslisser her og der hører også med. Hele fronten er lagd av karbonfiber. Det inkluderer også trakter fra fronten som forer bremsene foran med kald luft.

Bilen ruller på 18-tommere med 295/30-dekk foran og 19-tommere med 345/30-dekk bak, og et enormt bremsesett fra Brembo sørger for å stoppe den på ordentlig måte.

Det er gøy å se at også miljøvennlige biler kan være gromme.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!