Les mer: Hannibal på hjul

Hummer viser seg selvfølgelig også fram på SEMA-showet, blant annet med det vi ser her: Hummer H3R Off Road. Konseptbilen er jo mer et bevis på hva som kan gjøres med en bil enn noe som skal bli en realitet på samlebåndet. Men tøft, det er det uansett!

505 Corvette-hester
H3´en blir snart tilgjengelig med en 5,3-liters V8 på 300 hk. Men i stedet for denne, har Hummer satt inn den sju liter store V8´en fra Corvette Z06, koblet til en firetrinns automat. Med 505 hk bør den flytte ganske greit på seg.

I tillegg har de gitt H3´en en del modifikasjoner de hevder er inspirert av racerbiler. Spør du oss, er det mer offroadkjøring enn racing her.

Hyllest til offroadkjørere
Hummer H3 brukes i profesjonell offroadkjøring, der Team Hummer under ledelse av Rod Hall kjører originale H3´er med stor suksess. Og H3R skal også være en hyllest til disse løpsbilene.

I tillegg til den digre motoren, har H3R fått en del karosseribeskyttende elementer, og beskyttelsesplater er på plass under bilen. Reservehjulet bakpå er byttet ut med ei jerrykanne, 20-tommers felger med 35-tommers offroad-dekk er på plass, og understellet er heiset fire tommer. Store mengder ekstralys har den også fått.

Ribbet og tøff
Bilen har fått diffsperre foran og kraftigere bremser, og du kan kikke på motoren gjennom lexan-felter i det nye panseret - som vippes framover, og åpnes og lukkes med et knappetrykk.

Interiøret er også tilpasset litt heftigere bruk. Baksetet er fjernet, og et par bøttestoler med fempunktsseler er på plass foran. Alle overflatene er trukket om, og store mengder børstet aluminium er på plass der det før var plastdetaljer. Beskyttelsesnett i stedet for vindu hører også med. I tillegg har bilen fått en rekke tilleggsinstrumenter for offroadkjøring.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!