Tokyo Motorshow 2007

Den lille Audi'en måler bare 3,91 i lengde, og 1,75 i bredde. Dette gjør at den faller rett i konkurranse med Mini, som etter hvert har opparbeidet seg ny kultstatus. Det skal ikke forundre meg om A1 gjør det samme, for pakka er særdeles bra.

Hybrid
Med en 1,4-liters TFSI-motor under panseret, så betyr det 150 hk i ytelse. For å fordele dette ut til drivhjulene er det hektet på en S-Tronic girkasse, eller DSG om du vil. Denne i seg selv er nok til å få bilen til å gå billig. Dyrere blir den ikke i bruk når Audi nå viser bilen frem som hybrid. Det sitter nemlig en elektromotor på bakakselen på denne bilen som i utgangspunktet er forhjulsdreven. Elektromotoren supplerer med 41 hk, og 200 Nm når den er aktivert. I bymiljøer, eller andre passende steder, så er det fullt mulig å koble ut bensinmotoren, for så å bare kjøre på strøm. Rekkevidden er da oppgitt til 100 km på en lading. Går du tom for strøm, så er det fullt mulig å lade bilen fra en ordinær stikkontakt. Kombinasjonen bensin og strøm kan være veldig spennende, for forbruket daler med rundt 15 prosent, når de jobber i kombinasjon. Utslippet sies derfor å bli på skarve 112 g/km. Hovedgrunnen til at mange kommer til å kjøpe en slik bil er derimot ikke bare utslipp og driftskostnader.

Snill og kjapp
Dette kommer til å bli et hjertebarn for mange som ønsker seg kjøreegenskaper og ytelser, men samtidig har tankene på miljø og utslipp.

Med S-Tronic og Quattro i tillegg, så er det duket for en særdeles trivelig liten tass. I god Audi-ånd: 0-100 km/t er gjort på 7,8 sekunder. Toppfarten er satt til 201 km/t.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!