SLC får et fastmontert karbonfibertak, for å spare vekt og for å gi lavere tyngdepunkt. Bilen skal være mer en kjøremaskin enn en rask cruiser. Foto: Automedia © © Automedia

Hekken blir også voldsom, med integrert diffuser og en diger hekkvinge. Foto: Automedia © © Automedia

Mercedes-Benz bygde SLC fra 1973 til 1981. Bilen var en lengre utgave av datidens SL, med lengre akselavstand og med to seter bak som faktisk kunne brukes, den hadde større motorer og en design mer inspirert av datidens "S-Klasse". Dessuten hadde den fast tak. Bilen var mer en coupévariant av S enn en sporty coupéversjon av SL.

Nå driver Mercedes-Benz testing av en ny SLC. Denne gang skal den være mer sportslig orientert enn den gamle.

Voldsomt modifisert SL
Basisen er en SL, men Mercedes-Benz´ avdeling for hårete biler, AMG, har fått nærmest frie tøyler. De gjør mye med SL´en. Blant annet viser spionbildene at den har mye bredere skjermer og en mye åpnere front med flere luftinntak, den får karbonfiberpanser med luftinntak i, og bak får den en diffuser og en diger hekkvinge. Voldsomme felger i magnesium er også på plass på testbilen.

SLC får, som den gamle, et fastmontert tak. Det er lagd av karbonfiber, for å spare vekt og samtidig gi et lavere tyngdepunkt. For SLC skal være en ordentlig kjøremaskin, og den skal være den mest sportslige SL-modellen noensinne.

Raskeste noensinne?
Ryktene skal ha det til at SLC skal bli den raskeste serieproduserte Mercedes-Benz-modellen noensinne: selv om det foreløpig er uvisst hvilken motor den får, er det svært sannsynlig at den 6,2 liter store suge-V8´en, som blant annet sitter i CL, S og ML 63 AMG, også havner under panseret på SLC. Da i en enda mer trimmet variant enn de 525 hk og 630 Nm som er hentet ut til nå.

Hvor rask den blir, og om den vil overgå den 650 hk sterke SLR 722 Edition, som gjør 0-100 på 3,6 sekunder og topper 337 km/t, får vi vente med å se. Men det kan godt tenkes at SLC blir raskere enn SLR rundt en litt krevende bane.

Men Mercedes-Benz vil ikke stoppe med SLC. Ryktene går jo om en "baby-SLR", og den kommende, midtmotoriserte supersportsbilen med måkevingedører skal utvikles av AMG.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!