Bilder: MTM Bentley Continental GTC Birkin Edition

Tyske MTM har lenge drevet med tuning av Audi, Volkswagen og de øvrige merkene disse har under sine paraplyer. De har også fiklet litt med Porsche og Ferrari. Siden Lamborghini og Bentley også tilhører Audi og Volkswagen, er det naturlig at MTM også tar seg av disse grombilene.

Nå har de lagd sin variant av den digre, åpne, vakre, velkjørende og ikke minst spreke Bentley Continental GTC. Bilens fulle navn er MTM Bentley Continental GTC Birkin Edition.

- Vakker nok som den er
Den elegante aristokraten er i utgangspunktet mildt sagt komplett, med store mengder luksus som sendes veldig kjapt av gårde av en W12-motor på 560 hk og 650 Nm. Den 2,5 tonn tunge firehjulstrekkeren gjør 0-100 på 4,8 sekunder, og toppfarten er 318 km/t. Det burde være tilstrekkelig for de fleste.

MTM sier at de ikke ville tulle med Bentley´ens vakre utseende. De mener den er vakker nok som den er. Så de eneste synlige, utvendige endringene er en liten hekkvinge for bedre stabilitet i høy fart, et sett 21-tommere, og lavere bakkeklaring. Dessuten er de nye eksosutblåsene også synlige.

Veldig mye mer kraft
Tuneren sier at de alltid har lyst til å nå maksimum, og lanserer en ny trimpakke til den turbomatede W12´en. Ny motorstyring øker kraften til 635 hk og 780 Nm, mens det neste steget er 650 hk og 795 Nm. Med sistnevnte reduseres 0-100-sprinten til 4,2 sekunder, og en Continental GT - altså coupéen - har klart 331 km/t med trimsettet på. Eksosanlegget er nytt hele veien, og frigjør både mer gromlyd og gir bedre respons og mer kraft i motoren.

Som om ikke det er nok, driver de med et trimsett til den nylig presenterte, mer sportslige Continental-varianten GT Speed. Det skal resultere i 750 hk, og toppfarten skal være 340 km/t.

Både cruising og lek
Da er det forståelig at de har jobbet litt med det som befinner seg under skallet på bilen. MTM driver med baneracing, og kunnskaper derfra er blitt omdannet til et nytt understell for den digre, åpne aristokraten. Det elektronisk kontrollerte understellet er justert for maksimal komfort når du kjører pent og rolig, og for enda fastere oppsett når du har lyst til å drive litt aktiv svingkjøring.

Bilen ligger også nærmere bakken; de har senket den akkurat så mye at deres egne 21-tommere med 285/30-dekk passer perfekt under skjermene. De nye felgene er også tilpasset MTMs nye bremsesett, som sørger for å tøyle 2,5 tonn luksusbil med superbilprestasjoner når det måtte trengs.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!