Tokyo Motorshow 2007

Bilder: Citroën C5

Citroën C5 har ikke slått an helt her i landet. Selv om bilen er diger - særlig som stasjonsvogn - og svært komfortabel, selv om den har flotte motorer og godt med utstyr.

- To forskjellige
Nå er neste generasjon av C5 klar, og Citroën hevder at de har utviklet to forskjellige biler; en sedan og en stasjonsvogn.

C5 er fortsatt en stor bil; 4,78 meter lang, 1,86 meter bred og 1,45 meter høy. Lengden og høyden er nesten den samme, mens den har økt en del i bredden i forhold til dagens modell. Fronten fortsetter i Citroëns designspor, og den ser i våre øyne ganske så stilfull og småtøff ut.

Lang akselavstand borger for et rommelig interiør, og produsenten sier at den både skal by på sjenerøst med plass, god komfort og praktiske løsninger. Dessuten skal opplevelsen av kvalitet være bedre enn før.

Diger og komfortabel
Stasjonsvogna er enda større; 4,83 meter lang og tre centimeter høyere enn sedanen. Begge bilene skal være konstruert for å være svært stillegående og sikre, og du kan få de med opptil ni kollisjonsputer. Dessuten skal selve grunnstrukturen være mye stivere enn før, noe som har positiv innvirkning både på kjøreegenskaper, komfort og sikkerheten.

Citroën sier at de har forbedret både det mekaniske og det elektrohydrauliske understellet, samt styringen, for å gi en bedre kjøreopplevelse. Cruisekontroll og fartsbegrenser blir standard i bilen, den blir tilgjengelig med parkeringshjelper som forteller om det er plass til å parkere bilen i ei luke, og du kan få C5 med filholdingsvarsleren som vi kjenner fra andre, nyere Citroën-modeller.

Fin motorrekke
Du kan også få den med harddiskbasert stereoanlegg, svingbare xenonlykter, førersete med massasjefunksjon og et avansert navigasjonssystem.

Ved introduksjonen blir C5 tilgjengelig med tre bensinmotorer: 1,8 l/127 hk, 2 l/143 hk og 3 l/215 hk. Fire dieselmotorer blir også tilgjengelig: 1,6 l/110 hk, 2 l/138 hk, 2,2 l/173 hk og 2,7 l/208 hk. De to største maskinene er V6´er. Motorene kan kombineres med flere forskjellige manuell- og automatgirkasser.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!