Tøff grom-Impreza

For et par dager siden presenterte Mitsubishi den nye Lancer EVO X. Den eneste konkurrentene, Impreza WRX STI, nærmer seg også med stormskritt.

Under de brede skjermene får WRX STI større hjul og bremser. Foto: Automedia
Under de brede skjermene får WRX STI større hjul og bremser. Foto: Automedia Foto: © Automedia
Sist oppdatert

Det er ingen andre biler i samme kategori som Lancer EVO og Impreza WRX STI-modellene. Nærmere en ordentlig rallybil går det ikke an å komme, om en skal holde seg til biler med skilter på.

Mitsubishi presenterte de første bildene og den første informasjonen om Lancer EVO X for et par dager siden.

Testes for fullt
Impreza WRX STI skal presenteres samtidig som EVO X, på den kommende Tokyo-messen. Den testes nå for fullt, og våre spionfotografer har naturligvis vært til stede.

Spionbilder: Subaru Impreza WRX STI

Den turbomatede 2,5-literen er finjustert ytterligere i forhold til den utgående modellen, og kilder forteller at den skal ha over 300 hk og over 400 Nm. Kreftene går gjennom den samme sekstrinnsgirkassen som den utgående modellen har, men en automatisert manuellkasse - med automatisk clutch - kommer etter hvert.

Tøffere og mer sportslig
Grom-Impreza´en får som vi tidligere har skrevet et tøffere utseende, med åpen og sint front og brede skjermer med 18-tommers hjul under, som så vidt går utenpå de digre Brembo-bremsene. Den får dype sideskjørt og en aggressiv hekk, og panseret får luftinntak til intercooleren. En tøffere hekkvinge er også på plass.

Firehjulstrekksystemet blir en mer avansert utgave enn det på standard-Impreza, og vi antar at det blir mulighet for føreren å justere senterdifferensialen etter underlag og kjørestil. Understellet er også justert for mer sportslighet i forhold til de mindre motoriserte Impreza-søsknene.

For kjøring, ikke cruising
Også innvendig får den velkjent behandling; et par dype seter, et lite, gripevennlig ratt, og ellers et ryddig og oversiktlig oppsett som ikke skal ta fokuset vekk fra selve kjøreopplevelsen.

I dag har Subaru sluppet et intervju med Mori Hiroshi, utviklingssjef for STI, på sine hjemmesider. Neste WRX STi-smakebit skal slippes på den japanske hjemmesiden 10. oktober, og du kan stikke innom selv: www.subaru.jp/impreza/wrx_sti. Om du er like stø i japansk som det undertegnede er, er den gratis online-oversetteren på http://babelfish.altavista.com veldig kjekk.

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også