Mitsubishi Lancer EVO X
EVO X har heldigvis fått beholde det aller meste fra konseptmodellen.
Den gjør seg også i hvitt.
Interiøret er rent og ryddig. Her er det ikke mye som skal forstyrre føreren. Men du kan også få den med en lang rekke ekstrautstyr, som navigasjon, stor stereo og så videre.
Fronten er gapende, og skal servere motor og bremser med kjølende luft.
Recaro-forsetene ser jo ut til å kunne holde deg godt på plass, selv når du utfordrer naturkreftene.
Masser av lufteslisser, brede skjermer, dype sideskjørt og en markant hekkvinge bidrar til at du ikke forveksler en EVO X med en vanlig Lancer.
Den nyutviklede turbomotoren er både sprekere, mer kultivert og snillere mot lommeboka og miljøet enn de tidligere EVO-motorene.
Bilen har lavere tyngdepunkt enn forrige generasjon, godt hjulpet av tak og forskjermer i aluminium og en motor som er plassert lavere i bilen.
Hekken er også markant, og både diffuseren og hekkvingen skal bidra til å gjøre bilen stabil i høye hastigheter.
En såpass sprek motor trenger godt med kjøling. De fremste ribbene slipper ut varm luft, det store scoopet leder kald luft inn mot intercooleren.
Denne saken ble første gang publisert 02/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.
Les også
Les alt om: